Privatcupen i STCC får egen sponsor

För de mindre bemedlade förarna i årets STCC är det aktuellt att tävla i privatförarcupen. Nu får klassen en egen sponsor och döps om till Caran Cup.

Caran är ett teknikkonsultföretag som varit med i STCC tidigare och samarbetat mycket med exempelvis Volvo. Nu kliver de in för att stötta privatförarna i STCC. De som väljer att tävla i Caran Cup har därmed möjligheten att få en mästartitel, men de tävlar också om poäng i det stora STCC-mästerskapet. Fördelen med Caran Cup är en lägre startavgift och viss ersättning för att komma till start. Det skulle ju kunna locka även förare med tämligen hög budget. En av dessa är Mattias Andersson, Alfa Romeo.

- Det hade varit intressant för min del, men tyvärr är det så att reglerna för privatförarna är sådana att de bara får använda hälften så många däck per tävling som STCC-förarna, säger Mattias Andersson. Jag förstår logiken i det, men vill man ha en chans att hävda sig även totalt behöver man alla de däck man kan få, så jag kör stora klassen i alla fall.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!