101107 brasiliens gp

Red Bull vann konstruktörs-VM!

Vettel etta, Webber tvåa och Alonso trea i Brasilien. Konstruktörs-VM må vara över men världsmästaren koras i årets sista Grand Prix!

När lamporna slocknade och bilarna störtade iväg var allas blickar fästa på Williamsföraren Hülkenberg, som mycket överraskande hade kört till sig Pole Position – och det med en hel sekunds marginal. Vettel lyckades dock ta sig föbi redan i första kurvan och stallkollegan Webber smet lika enkelt förbi senare under samma varv.

Den riktigt tuffa fajten inledningsvis var den mellan Alonso och Hamilton. Spanjoren gick segrande ur den på andra varvet och började sedan att uppvakta Hülkenberg. Med bara två lopp kvar på säsongen var dock mästerskapsledaren försiktig och det skulle dröja till sjätte varvet innan han vågade att pressa sig förbi. Avståndet till Webber på andra plats hade då hunnit bli åtta sekunder.

På sjunde varvet bildade Hamilton, Kubica, Barrichello, Massa och Scuhmacher ett tåg bakom Hülkenberg som försvarade sig på ett imponerande sätt.

Button och Massa blev först in i depå på tolfte varvet, brasilianaren kom in på nytt redan följande varv då höger framdäck krånglade.

Proppen löstes när Hülkenberg gick in i depå, han kom ut som tolva bakom Petrov men framför den andra Renaultföraren Kubica som även han hade varit inne för ett däckbyte.

Schumacher och Hamilton, som via radion klagat på dåligt grepp, dök in i depå på varv 21, och var snabbt snabbaste föraren på banan.

På varv 26 kom Alonso in i depå men kunde behålla sin tredjeplats medans Webber dröjde ytterligare ett varv med att få på sina nya hårda däck. Hamilton körde upp som fyra genom att ta sig förbi Kobayashi i kurva ett. 

Halvvägs in i loppet var ställningen: Vettel, Webber, Alonso, Hamiltion, Button, Kobayashi, Rosberg, Sutil, Schumacher och Pole Positioninnehvaren Hülkenberg. Förvånansvärt var alla bilar kvar ute på banan, till och med Kliens HRT som inledningsvis rullats undan vid starten.

Barrichellos mikroskopiska chans att vinna sitt första hemmalopp gick i stöpet på varv 35 då han drabbades av en punktering och tvingades att långsamt uppsöka depå.

På varv 48 varvade både Vettel och Webber ferarriföraren Massa. En bra illustration på Red Bulls jämnhet denna säsong.Med dessa ställningar i mål skulle Red Bull vinna konstruktörs-VM.

Spänningen höjde ett snäpp fyra varv senare när Liuzzi lade sin bil rejält i räcket vid andra kurvan med säkerhetsbil på banan som följd. Bland annat McLarenbilarna, som brottats med dåligt grepp under hela loppet, passade på att gå in i depå för nya sulor.

Med femton varv kvar släpptes bilarna lösa. Ekipagen i täten höll sina placeringar, men längre bak var det bökigt och bilar hakade i varandra lite här och var. Med fältet ihoptryckt blev det också tajt för toppförarna med varvningar.

På varv 67, med fem kvar, tar Heidfeld en depåbestraffning samtidigt som Alonso får upp farten rejält men försent. Många frågade sig om Vettel skulle släppa förbi Webber för att därmed  ge honom bättre förutsättningar att utmana Alonso om VM-titeln. Svaret blev nej.

Webber kan bli världsmästare om han vinner sista loppet i Abu Dhabi nästa helg och Alonso blir sämre än trea. Med mer komplicerade ekvationer kan även Vettel och Hamilton kan bli mästare, det mesta talar dock för Alonso. Konstruktörs-VM är dock redan avklarat.

Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, Schumacher, Hülkenberg, Kubica, Kobayashi. Där har ni topp-tio från Brasiliens Grand Prix 2010.

Resultat Brasiliens Grand Prix 2010

1) Vettel, Red Bull (1.33.11.803)

2) Webber, Red Bull (+ 4.243)

3) Alonso, Ferrari (+ 6.807)

4) Hamilton, McLaren (+ 14.634)

5) Button, McLaren (+ 15.593)

6) Rosberg, Mercedes (+ 35.300)

7) Schumacher, Mercedes (+ 43.400)

8) Hülkenberg, Williams (+ 1 varv)

9) Kubica, Renault (+ 1 varv)

10) Kobayashi, Sauber (+ 1 varv)

11) Alguersuari, Toro Rosso (+ 1 varv)

12) Sutil, Force India (+ 1 varv)

13) Buemi, Toro Rosso (+ 1 varv)

14) Massa, Ferrari (+ 1 varv)

15) Petrov, Renault (+ 1 varv)

16) Barrichello, Williams (+ 1 varv)

17) Heidfeld, Sauber (+ 1 varv)

18) Kovalainen, Lotus (+ 2 varv)

19) Trulli, Lotus (+ 2 varv)

20) Glock, Virgin (+ 2 varv)

21) Senna, HRT (+ 2 varv)

22) Klien, HRT (+ 6 varv)

Brutit på varv

Di Grassi (Virgin) 63, Liuzzi (Force India) 50.




Ställning förar-VM

1) Alonso 246

2) Webber 238

3) Vettel 231

4) Hamilton 222

5) Button 199

6) Massa 143

7) Rosberg 130

8) Kubica 126

9) Scumacher 72

10) Barrichello 47

11) Sutil 47

12) Kobayashi 32

13) Hülkenberg 22

14) Liuzzi 21

15) Petrov 19

16) Buemi 8

17) De la Rosa 6

18) Heidfeld 6

19) Alguersuari 3

Ställning konstruktörs-VM

1) Red Bull 469

2) McLaren 421

3) Ferrari 389

4) Mercedes 202

5) Renault 145

6) Williams 69

7) Force India 68

8) Sauber 44

9) Toro Rosso 11

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!