Redan regelbråk i STCC

De senaste årens STCC-säsonger har kantats av regeländringar under året som splittrat teamen och orsakat många hårda ordväxlingar. Nu är det dags igen, dagarna före start.

Det framgår klart av STCC:s eget reglemente att ingen testkörning är tillåten på en bana fjorton dagar innan där ska köras tävling. Ändock läggs nu en extra testdag in på Ring Knutstorp två dagar innan tävlingarna börjar. Detta har skapat ilska hos flera team som menar att det bara är till för att gynna team som inte hunnit bli klara.

- Har man inte gjort hemläxan skall det inte straffa de som gjort det, säger en förare som vill vara anonym. Det kan tyckas som en storm i ett vattenglas men kostnaden för ett enbilsteam att göra ett endagstest är cirka 100 000 kronor. För ett trebilsteam som måste frakta dit ännu mer folk, ofta från utlandet, handlar det om en halv miljon. Pengar som inte är beräknade i budget och mil på banan som förkortar motorns livslängd. 

Det är förstås frivilligt att testa men gör man inte det missar man viktig information och sponsorer kan undra varför de inte är där när alla andra är det.

STCC hävdar att en majoritet av teamen ville ha ett test men så låter det inte när Teknikens Värld ringer runt. Audis KMS-stall visste inte ens om att det skulle bli ett test... 

Den springande punkten är ändå att reglerna förefaller kunna ändras när som helst och det är inte bra, det skapar spänningar i depån och ovisshet för alla involverade om vad som egentligen gäller. Trist när STCC nu annars ser så bra ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!