Rickard Rydell väljer sitt favoritrace: Bathurst 1998

Racinglegendaren Rickard Rydell har kört många tävlingar i sin karriär. Av alla dessa tävlingar väljer Rydell Bathurst 1000 1998 som sin favorit.

– Det finns många tävlingar som kommer fram när man tänker bakåt, det är alltid fantastiskt när man vinner ett mästerskap till exempel. Till och med tävlingen när jag vann min STCC-titel 2011 var riktigt bra, men jag tror att Bathurst 1998 är den tävlingen som alltid kommer fram när jag tänker bakåt av många skäl, säger Rydell.

Rydell tävlade för Volvo 1998 och hade precis tagit den prestigefyllda BTCC-titeln bakom ratten på en Volvo S40. Efter säsongens slut körde han legendariska Bathurst 1000-tävlingen i Australien tillsammans med Jim Richards i samma S40 som han tävlade med i England.

– Framför allt är Bathurst nummer ett på min lista av alla banor jag kört på. Jag körde en VLN-tävling på Nürburgring Nordschleife och det är en fantastisk bana, men om jag måste göra en lista på favoritbanor så kommer Bathurst etta, säger Rydell.

– Bara att köra med en vanlig bil på banan och titta ned från Dipper-kurvan och tillbaka mot banan så känns det otroligt att man tävlar där. Det är allt mellan en stadsbana och en vanlig racingbana med långa raksträckor och alla typer av kurvor.

Rydell kämpade främst mot Nissan i kampen om BTCC-titeln 1998 och Bathurst 1000 var inget undantag. Här var Nissan med förarna Matt Neal och Steven Richards hårdaste rivalerna.– Då jag hade vunnit BTCC trodde jag att vi skulle ha en riktigt bra chans på Bathurst det året, säger Rydell.Svensken satte snabbt ribban skyhögt inför tävlingen, trots hårt motstånd från Nissan, BMW, Audi, med flera, genom att ta pole position med ett rekordvarv som var 1.5 sekunder snabbare än närmsta konkurrent.– I träningen gick allt som det skulle och jag minns kvalet speciellt då det man bara hade ett varv på sig och jag tog pole med ungefär 1,5 sekunder. Det tror jag var mitt bästa kvalvarv någonsin och det kommenterades av legendariska kommentatorn Murray Walker, så det var verkligen speciellt, säger Rydell.

Trots det stora gapet i kvalet blev tävlingen en spännande historia. Rydell och Richards var jämnt matchade med Neal och Richards (son till Jim Richards som körde med Rydell).– I tävlingen var vi inte mycket snabbare (än Nissan). Jag hade tävlat mot Nissan under hela året, de hade en riktigt snabb bil, och mot slutet av Bathurst-tävlingen var det en safety car-period som gjorde att de var precis bakom oss. Men vi lyckades segra precis framför dem. Det var en lång tävling och en bra fight genom hela tävlingen, säger Rydell.Under de absolut sista varven av totalt 161 närmade sig Nissan-föraren Neal och korsade mållinjen under två sekunder bakom Rydell efter nära sju timmars tävling. Audi med förarna Brad Jones och Cameron McConville slutade på tredje plats och var de enda förarna som körde i mål på samma varv som Rydell/Richards och Neal/Richards.Det fanns en annan svensk i tävlingen i form av dubbla STCC-mästaren Jan ”Flash” Nilsson som delade Volvo med Tim Harvey. De försvann dock tidigt i tävlingen efter en krasch orsakad av olja på banan.Se highlights från Bathurst 1000-tävlingen nedan:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!