060912_stcc1

Ryktesspridning skapade regeländring i STCC

Ryktet började gå allt hetare i STCC-depåerna. En eller flera bilar använde sig av antispinnsystem. Till sist ändrades regelverket.

Flera bilar i STCC har en hastighetskännare vid ett drivhjul. Denna används bland annat för att känna av bilens fart, inte minst viktigt i depåerna där det är hastighetsbegränsning vid däcksbyte.   

Hastighetsavkännaren är kopplad till bilens databox, men dess signaler går även till STCC:s data så att de kan kolla upp eventuella oegentligheter som för högt varvtal. Under året har det dock florerat rykten om att några bilar använt hastighetsavkännaren som ett slags antispinnsystem, alltså bromsat upp bilen så att den inte ska spinna vid exempelvis start och i utgång av kurvor.

- Det har inte framkommit några direkta bevis för detta, säger tekniske chefen hos STCC, Johnny Haraldsson. Det har sett lite underligt ut på några mätningar vi gjort, men vi har inte kunnat bestraffa någon för det. För att få stopp på allt snack ändrade vi reglerna efter tävlingen på Gelleråsen så att teamen inte får koppla samman hastighetsavkännaren med bilens databox (ECU) under tävling och kval. Nu är det bara vi som får informationen.

Teamen förlorar förstås en massa information på detta vis, men nu är det i alla fall lika för alla och ryktena har klingat av. Ingen form av förarhjälp, antispinn, antisladd etcetera, är tillåtet i STCC, och har 

inte heller varit det.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!