Tävlingskalendern 2009 består av nio deltävlingar vilket är två färre än förra året. Sex klasser kommer att tävla på sex olika banor i samband med STCC-deltävlingarna. Tidigare kördes en STCC-helg över lördag och söndag, i år blir det i stället fredag och lördag.
STCC kör dock endast under lördagen bortsett från en så kallad ”roll out” på fredagen. Det är ett 15 minuter långt pass där teamen får genomföra ett funktionstest av bilarna. Lördagarna inleds med test för STCC klockan 09.00. Klockan 10.20 inleds kvalet som är uppdelat på två pass. Först 20 minuter där alla deltar, sedan tio minuter för de åtta bästa förarna, de gör där upp om den interna startordningen bland de åtta främsta. Snabbast i ”topp 8-kvalet” startar i pole position i det första racet. I det andra racet bestäms startordningen av resultatet i första racet. De åtta främsta förarna i mål i första racet startar i omvänd startordning i det andra racet. Från plats nio och neråt startar man på den position man gick i mål på i det första racet. Föga sportsligt men för publiken blir det intressant.
Teammästerskapet kommer i år inte enbart att handla om prestige. En miljon kronor ligger i prispotten och fördelas med 100 000 kronor som förstapris per deltävling. Inga pengar utgår till andra än segrarteamet. Huruvida två förare i olika bilmärken kan slå sig samman och bilda team hade inte STCC tänkt på och har nu den frågan uppe till diskussion. Man skulle ju kunna tänka sig en del intressanta konstellationer om detta blir tillåtet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.