Ett bra däcksbyte är guld värt i STCC. På Knutstorp skiljde det 32 sekunder i totaltid mellan bästa och sämsta byte! Bara en enda sekunds skillnad är svårt att köra in. Snabbast i depån blev en av de långsammaste förarna, Volvos Alexander Storckenfeldt med en tid på 33,014 sekunder. Det förde upp honom sju placeringar i loppet.
Av toppförarna förlorade Edward Sandström mest på ett dåligt byte. Hans team tog 18,784 sekunder mera tid på sig än Storckenfeldts Polestar Racing.
Med ett lika bra depåstopp som Storckenfeldt hade Edward hamnat på runt fjärde-femte plats istället för som nu tia.
Den tid som det är tillåtet för förarna att byta däck bör också kortas ned. Nu är det möjligt att vänta till näst sista varvet, vilket Robin Rudholm gjorde, och det blir svårt för publiken att förstå vem som leder och vilka som gjort däcksbyte. Den lilla stripe som ska dras bort från bilens sida vid däcksbyte försvinner i sponsordekalerna.
Det bör vara minst 10 varv kvar till mål när alla däcksbyten är avklarade. Då får publiken en möjlighet att summera läget och ha alla förutsättningar klara för sig inför målgång.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.