Stefan Johansson demonstrerar hur det är att köra F1-bil med halo

Det nya huvudskyddet halo infördes lagom till årets F1-säsong med syfte att förbättra förarnas säkerhet. Men kritiken har varit hård, kanske framför allt angående skyddet utseende. Men rent praktiskt – hur påverkar den nya halon sikten? I en ny video demonstrerar svenske före detta F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson hur det är att ratta en F1-bil utrustad med den nya huvudskyddet.

Det ska dock påpekas att Stefan Johansson inte utför testet i någon riktig F1-bil. Istället är det en avancerad simulator som får agera testfordon. Riggen Stefan Johansson använder i testet kommer från CXC Simulations och är emellertid inget amatörbygge. Priserna börjar på 49 000 dollar, ungefär 410 000 kronor, men då ingår inte widescreen-skärmarna och VR-tekniken från Oculus. Enligt amerikanska 

Motor Authority kostar den simulator Lill-Lövis använder i videon runt 85 000 dollar, det vill säga omkring 710 000 översatt till svenska kronor.

Men åter till ämnet: hur är det med sikten i dagens F1-bilar?

På det det stora hela beskriver Stefan Johansson sikten och känslan liknande den i en LMP1-racer, med den enda uppenbara skillnaden att F1-bilen saknar tak.

Stefan verkar inte störas något särskilt av den nya halon. Framför allt inte under körning.

– Du sitter ändå aldrig med huvudet rakt fram när du kör. Du vrider alltid på huvudet beroende på hur banan svänger, säger Lill-Lövis bland annat.

Däremot är Lill-Lövis lite fundersam över hur sikten påverkas av det nya huvudskyddet i själva startmomentet. För att se startlamporna behöver föraren titta ”över kanten”.

- Man måste vrida upp huvudet, annars ser du ingenting, säger Johansson.

Se mer i videon ovan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!