Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora / Copyr

Tekniken från tävlingsbilen kommer till din bil

Audis satsning på motorsport driver också utvecklingen av standardbilen framåt. Det här är Vorsprung durch Technik i praktiken.

Tävlingar har alltid varit en central del av bilens utveckling. Motorsporten har gått från att var en sysselsättning för kungligheter och andra bättre bemedlade till att engagera miljontals människor världen över. Förutom den spänning och glädje som den skänker alla utövare fungerar motorsporten också som en testbädd för ny teknik. Teknik som gör våra bilar både bättre och säkrare.

 quattro

1980 markerade quattro starten på Audis moderna motorsporthistoria. Det var också första steget på resan mot den teknikledande position som märket med de fyra ringarna har idag. Sedan dess har över 3 miljoner quattrobilar byggts. 

 Torsendifferentialen

Som första biltillverkare testar Audi 1985 en Torsendifferential i en rallybil. Två år senare tog innovationen plats i storskalig produktion. Först i Audi 80 och 90 och sedan i alla quattromodeller. Här och här kan du läsa mer om dagens differentialteknik.

 S tronic

Transmissionen som tillåter föraren att köra på en växel samtidigt som nästa ligger redo att kopplas in sömlöst via den dubbla kopplingen gjorde debut 1985 i Audi Sport quattro S1.

 Ultra lättviktsdesign

Vikt har en central roll inom motorsporten och lättviktsdesign är en av Audis vassaste discipliner. Från början var aluminium det material som tog vägen via rallybilarna till produktionslinan. Nu är det framförallt kolfiberförstärkt plast – hårdtestad i olika sportvagnsprototyper – som når våra ”vanliga” bilar.

 

TFSI

Audi var första biltillverkare att serieproducera TFSI-motorer. Idag är tekniken som kombinerar turboladdning med direktinsprutning av bensin inne på sin andra generation. 2001 vann en Audi R8, utrustad med TFSI-motor, 24-timmarsloppet på Le Mans.

 TDI

Audis framgångar med diesel och TDI-motorer på världens racerbanor är välkända. Med hjälp av motorsporten har bland annat möjligheten att kontrollera allt högre insprutnings- och tändningstryck utvecklats ytterligare.

 LED-ljus

Audi brukar kallas pionjärer inom LED-ljusteknik. Deras ledande roll syns även på racerbanan. 2006 var Audi R10 TDI den första tävlingsbilen med LED-ljus. R18 TDI, som vann Le Mans 2011, var den första Le Mans-prototypen med helljus bestående av LED-lampor. 

 Aerodynamik

Maximal aerodynamisk effektivitet är lika viktigt för tävlingsbilar som produktionsbilar. Ofta kan teknologi utvecklad för motorsporten användas även i produktionsbilarna. Det inkapslande underredet på Audi A8 är bara ett exempel.

 Säkerhet

Ett exempel bland många är övervakningssystemet för däcktryck som finns tillgängligt för produktionsbilarna. Detta introducerades 2001 på Audis sportvagnsprototyper.

 Utsläppsminskningar

 Tro det eller ej men en central orsak till lägre utsläpps- och bullernivåer i dagens produktionsbilar är utvecklingen av TDI-motorerna för Audis Le Mans-bilar. Effektivare motorer med färre cylindrar, mindre motorvolymer men högre effektivitet är några resultat av raceingenjörernas hårda arbete.

 Elektrifiering

2009 var Audi R15 TDI den första Le Mans-bilen med ett lithium-ion batteri. Det är samma typ av batteri som används i dagens hybridbilar. R15 var därmed också en föregångare till Audi R18 e-tron quattro.

e-tron quattro

I R18 e-tron quattro testar Audi en ny form av fyrhjulsdrift där en av axlarna drivs elektriskt. Tekniken utvecklas nu också för framtida produktionsbilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!