Toyota GT 86 CS-R3 snart klar för rallydebut

Det var länge sedan vi senast skrev om Toyotas rallyversion av GT 86. Nu är det dags för att ytterligare några rader då bilen, TMG GT 86 CS-R3, mer eller mindre är klar för debut.

I slutet av sommaren 2012 presenterade Toyota banbilen GT 86 CS-V3, en bil som tillåter tävlande på asfalt för en liten peng. I Tyskland finns det till och med en populär långloppsserie, TMG GT 86 Cup, där ett antal GT 86 CS-V3 gör upp varje säsong.

I november 2013 tillkännagav Toyota att de också ska utveckla en rallyversion av GT 86. Nu, nästan ett och ett halvt år senare, är bilen näst intill färdig. TMG (Toyota Motorsport GmbH) räknar med att de första kundleveranserna äger rum i maj i år. Det är något senare än beräknat då märkets motorsportingenjörer de senaste månaderna lagt ned mycket energi på att göra bilen, GT 86 CS-R3 som den heter, absolut perfekt. Inget ska ha lämnats åt slumpen.

GT 86 CS-R3 baseras på omtyckta sportbilen GT 86, en lättviktare med 200 hästkrafter över bakhjulen som får vilka mungipor som helst att närma sig ögonhålorna. Kvar finns den två liter stora boxermaskinen som utvecklats av Subaru, men i stället för 200 hästkrafter och 205 newtonmeter utvecklar den 238 hästkrafter och 230 newtonmeter.

Motorn är kopplad till en sexväxlad sekventiell låda med racekoppling.

Eftersom det rör sig om en tävlingsbil är bland annat differentialbromsen ställbar och avgassystemet samt bromsarna (olika storlekar beroende på underlag) är av racingtyp. Vidare är bilen försedd med störtbur och skydd för bränsletanken.

Två olika paket finns att välja mellan: asfalt och grus.

Vikten ligger på 1 080 kg, det vill säga 110 kg mindre än standardbilen. Det är exakt den viktsiffra som FIA:s R3-reglemente maximalt tillåter. Eftersom GT 86 CS-R3 är homologiserad efter nämnda reglemente får den deltaga i både nationella och internationella tävlingar, hela vägen upp till WRC.

Toyota säljer bilen för 84 000 euro vilket motsvarar 795 000 kronor. För de pengarna får man kaross, drivlina och alla mekaniska komponenter som är nödvändiga för att bygga bilen. Men eftersom premiären är något försenad bjuder Toyota på förlängd rabatt för dem som köper ett exemplar innan 24 april 2015. Rabatten är på 5 000 euro vilket ger en prislapp på 79 000 euro, motsvarande 747 600 kronor. Priset är detsamma oavsett om man beställer en bil som är preparerad för asfalt eller grus.

Precis som banversionen får även rallyversionen en egen serie att tävla i. Upp till tio bilar kommer att stå vid startlinjen i första racet av HJS TMG CS-R3 Trophy den 4 juli i sommar. Vill du kika på det live är det till Hannover du ska bege dig.

Denna bil, liksom Toyotas alla andra tävlingsbilar, hade knappast varit möjliga utan en viss svensk som tyvärr inte längre finns med oss. Vi syftar så klart på svenske rallystjärnan Ove ”Påven” Andersson som efter sin karriär som aktiv förare byggde upp hela Toyotas motorsportavdelning nere i Tyskland. Men det är inte bara Toyotas rallyframgångar som Ove Andersson ligger bakom, han var också ansvarig för Toyotas inträde i Le Mans 24-timmars och inte minst Formel 1-satsningen som påbörjades 2002 (drog sig ur efter säsongen 2009). Ove Andersson omkom vid en bilolycka i samband med ett rally i Sydafrika 2008.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!