Att presentationen ägde rum i Finland är ingen tillfällighet. Teamet, Toyota Gazoo Racing, drivs av fyrfaldige rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen.
Och hela föraruppsättningen är finsk!
Den sämst bevarade ”nyheten” i rallyvärlden konfirmerades. Den att Jari-Matti Latvala kör Toyota i stället för Volkswagen, som lägger ner sin fabrikssatsning.
– Min rallykarriär började i Toyota Corolla GT 2001, och min första tävling i en WRC-bil var med en Corolla 2002, säger Jari-Matti Latvala. Så det känns lite som att komma hem.
Juho Hänninen har varit klar som förare länge och har skött större delen av testerna som pågått i 18 månader. Många trodde att Esapekka Lappi skulle få en tredje bil men han får nu sköta jobbet som testförare i stället. Att ha enbart finska förare i teamet kan möjligen vara bra resultatmässigt, men är det så bra PR-mässigt? Framtiden får utvisa.
Pontus Tidemand har tidigare testat Yaris WRC men som det verkar nu får han ytterligare en säsong hos Skoda Motorsport med en R5-bil och framstår då som favorit till VM-titeln i WRC2.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.