Tuffa Renault Sport R.S. 01 redo för leverans

Det var i somras som Renault Sport första gången presenterade racerbilen R.S. 01. Nu är fransmännens motorsportavdelning färdiga med utvecklingen – bilen är redo för race och leverans till kund.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Det var många som gick igång på Renault Sport R.S. 01 när den avtäcktes för ett halvår sedan. Men bilen var inte på långa vägar färdigutvecklad. Det är den däremot nu.

Bilen är specialutvecklad för det nystartade Renault Sport Trophy-mästerskapet som ingår i World Series by Renault. Det är alltså en ren banbil det handlar om, ingen vass supersportbil för vanliga vägar.

R.S. 01 har ett monocoquechassi i kolfiber som en kompositkaross vilar på. Det är med andra ord låg vikt som gäller, under 1,1 ton.

Bakom sittbrunnen, strax framför bakaxeln, sitter en dubbelturbomatad V6-motor på 3,8 liter. Den skärpta inser genast att det är motorn i Nissan GT-R som tagit plats i fransmännens nya banracer. Och det är en helt korrekt insikt. Motorn är vässad av Nissans motorsportavdelning Nismo och i R.S. 01:s fall handlar det om över 500 hästkrafter och över 600 newtonmeter. Mer exakta än så är inte Renault i dagsläget. Inte heller är det känt hur accelerationssnabb bilen är men toppfarten sägs i alla fall ligga på över 300 km/h.

Motorn är kopplad till en sjuväxlad sekventiell låda från Sadev som agerar tillsammans med en longlife-koppling från ZF.

Bakom de 457 millimeter höga fälgarna (SI-varianten på 18-tumsfälgar) och de 380 millimeter höga bromsskivorna finns stötdämpare och pushrods från svenska Öhlins.

Sedan presentationen i somras har utvecklingen alltså nått sitt slut och testverksamheten har tagit över och nyligen avslutats. Under 17 intensiva dagar har 750 mils tester utförts av erkända tävlingsförare på banor runt om i Europa, bland annat på Vallelunga, Monza, Barcelona-Catalunya och Jerez.

Förarna som varit med vid utvecklingen och testerna har bland annat slagits av bilens stabilitet, styrning, marktryck, bromsar och motorns höga vridmoment. De har ofta jämfört bilen med hur det är att köra en formelbil.

Tidsmässigt har R.S 01 placerat sig mellan DTM-bilarna och dagens bästa GT3-bilar, just exakt där Renault på förhand ville ha den.

I mars påbörjas kundleveranserna. Ett exemplar kostar motsvarande 3,5 miljoner kronor (kronan har försvagats sedan vi senast skrev om Renault Sport R.S. 01).

I filmen ovan får vi hänga med från ritbordet till utvalda delar av utvecklingen samt testfasen av R.S. 01. Spola fram till sex minuter om det är motorljudet och bankörningen du är ute efter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr