Världens häftigaste Toyota-samling – allt tack vare en svensk

Världens största biltillverkare är även en av de allra största inom motorsporten – och det tack vare en viss svensk. Här får vi hänga med ner i Toyota Motorsports garage i Köln för att höra historien och se på de fantastiska bilarna.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Toyota har många framgångsrika år bakom sig inom motorsporten, inte minst i rally. Många stora namn har kört för den japanska biltillverkaren genom åren. Björn Waldegård, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen och Carlos Sainz är några exempel på stora förare som rattat Toyota i skogarna och på banorna.

I filmen får vi hänga med ner i Toyota Motorsport GmbH:s (TMG) hemliga gömmor i tyska Köln där japanernas motorsportavdelning har sitt huvudkvarter. Vi får se flera fantastiska bilar, från de tidiga rallybilarna till de senare Celicorna och Corollorna. Men inte bara rallybilar, vi får också se Le Mans- och Formel 1-bilarna, bland annat.

Ove Andersson (1938-2008) var den som såg till att Toyota hamnade på motorsportens världskarta.

Toyotas fantastiska motorsporthistoria och därmed denna films tillkomst har vi en svensk att tacka. Det är nämligen ingen mindre än Ove ”Påven” Andersson som förde Toyota upp på motorsportens världskarta när han 1972 startade Andersson Motorsport här hemma i Sverige. Tre år senare, efter en flytt till Belgien, döptes satsningen om till Toyota Team Europe (TTE). Ove Andersson var fortfarande den som ledde motorsportavdelningen hos Toyota. Och det fortsatte han med ända fram till 2003.

1993 köpte Toyota upp TTE och döpte om det till TMG, vilket alltså står för Toyota Motorsport GmbH. Kort därefter började rallysatsningen att fasas ut och 1997 inleddes en Le Mans-satsning med ett första deltagande i det klassiska 24-timmarsloppet 1998.

1999 tog TMG sitt sista konstruktörsmästerskap i WRC, ungefär samtidigt som tankarna om en Formel 1-satsning tog fart.

2002 deltog Toyota för första gången i Formel 1-världsmästerskapet. Efter åtta säsonger i motorsporten kungaklass blev 2009 Toyotas sista F1-säsong. 140 lopp och noll segrar blev facit. De uteblivna framgångarna i kombination med skenande kostnader fick Toyota att dra sig ur.

I dag är Toyota och TMG tillbaka där de startade, det vill säga med rally. 2017 ska de deltaga i WRC med Yaris. Och detta tack vare en svensk – Ove ”Påven” Andersson – som gick bort alldeles för tidigt för snart sju år sedan. Den prägel som Ove Andersson satte på Toyota Motorsport GmbH lever kvar och förhoppningsvis leder det till att de kan följa upp märkets fyra förarmästerskapstitlar (1990, 1992, 1993 och 1994) och tre konstruktörsmästerskapstitlar (1993, 1994 och 1999) inom WRC med ännu fler.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!