I starten såg det ut som det brukar. Red Bull-bilarna, med Vettel främst, störtade iväg och skapade fort en liten lucka. Trots DRS och KERS var omkörningarna få inledningsvis. Banan på Valencias gator verkade inte passa de tekniska hjälpmedlen.
På varv 13 började de mjuka däcken bli slita och bilarna kom in i depå. Efter det tätnade det i mitten av fältet med både omkörningar och mindre ihophakningar som resultat.
Alonso visade sig dock hänga med i tempot i täten och knep andraplatsen från Webber på varv 21.
Hamilton hade svårt att hålla sig från att slita ner sina däck som skruvats på under varv 25. Det blev hans fall.
Alonsos bil fick hårda däck monterade på varv 30. Ute i på banan igen hamnade han dock bakom Webber på nytt men även bakom teamkompisen Massa och tappade tid innan brasilianaren åkte in i depå.
Alonso lyckades återta andraplatsen vid nästa depåbesök. Webber kom in på varv 43 och Alonso dök in två varv senare och kom ut framför Webber trots att australiensaren gjort snabba varv på sina nya däck. Efter det lade sig spänningen och bilarna rullade över mållinjen.
Hamilton lyckades ordna fjärdeplatsen och Massa körde in som femma. Button, som vann det förra kaosartade loppet i Kanada, slutade sexa. Rosberg, Alguersuari, Sutil och Heidfeld tog de sista pinnarna.
Märkligt nog kom alla bilar kom i mål - speciellt med tanke på att det handlar om ett stadslopp.
De för loppet nya reglerna rörande "engine mapping", dvs möjligheten att köra med olika motorinställningar i kval och lopp, verkade inte ha någon inverkan på farten på Red Bulls bilar som vissa hoppats på. Till nästa lopp, Storbritanniens Grand Prix om två veckor, kommer ytterligare restriktioner - då rörande bilarna diffusorer. Ska det hejda Vettels dominans?
I supportklassen GP2 gick det inget vidare för svenske Marcus Ericsson. I det första heatet bröt han redan i första kurvan efter en krock och i heat två kom han elva. Nya tag till loppet på Silverstone alltså.
Resultat Europas GP 2011
Startposition inom parantes.
1) Vettel, Red Bull (1) 1.39.36.169
2) Alonso, Ferrari (4) + 10.891
3) Webber, Red Bull (2) + 27.355
4) Hamilton, McLaren (3) + 46.190
5) Massa, Ferrari (5) + 51.705
6) Button, McLaren (6) + 1.00.000
7) Rosberg, Mercedes (7) + 1.38.000
8) Alguersuari, Toro Rosso (18) + 1 varv
9) Sutil, Force India (10) + 1 varv
10) Heidfeld, Renault (9) + 1 varv
11) Perez, Sauber (16) + 1 varv
12) Barrichello, Williams (13) + 1 varv
13) Buemi, Toro Rosso (17) + 1 varv
14) di Resta, Force India (12) + 1 varv
15) Petrov, Reanult (11) + 1 varv
16) Kobayashi, Sauber (14) + 1 varv
17) Schumacher, Mecedes (8) + 1 varv
18) Maldonado, Williams (15) + 1 varv
19) Kovalainen, Lotus (19) + 2 varv
20) Trulli, Lotus (20) + 2 varv
21) Glock, Virgin (21) + 2 varv
22) d'Ambrosio, Virgin (23) + 2 varv
23) Liuzzi, HRT (22) + 3 varv
24) Karthikeyan, HRT (24) + 3 varv
Ställning förar-VM
1) Vettel 186
2) Button 109
3) Webber 109
4) Hamilton 97
5) Alonso 87
6) Mass 42
7) Rosberg 32
8) Petrov 31
9) Heidfeld 30
10) Schumacher 26
11) Kobayashi 25
12) Sutil 10
13) Alguersuari 8
14) Buemi 8
15) Barrichello 4
16) Perez 2
17) di Resta 2
Ställning konstruktörs-VM
1) Red Bull 295
2) McLaren 206
3) Ferrari 129
4) Renault 61
5) Mercedes 58
6) Sauber 27
7) Toro Rosso 16
8) Force India 12
9) Williams 4
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.