Vi tar pulsen på Mikaela Åhlin-Kottulinsky inför Extreme E-premiären

Under påskhelgen körs premiären i nya eldrivna motorsportserien Extreme E. På startlinjen märks ett flertal svenskar, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky är senaste namnet ut.

Från arrangören bakom eldrivna formelbilsklassen Formula E lanseras nu offroad-serien Extreme E där premiärtävlingarna körs i Saudiarabien nu under påskhelgen. Den nya FIA-sanktionerade motorsportserien, beskriven som en blandning av rally, ökenrally och rallycross, ska köras med den nykonstruerade eldrivna och fyrhjulsdrivna suven Odyssey 21 E. Bland teamen märks Lewis Hamiltons X44, Nico Rosbergs Rosberg X Racing, Jenson Button (som även kör) med sitt team JBXE. Svenskan Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som även agerat testförare vid utveckling av entypsdäcken från Continental, kommer att köra tillsammans med Jenson Button. Ytterligare tre extremt kompetenta svenska förare finns på startlinjen. Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson – alla tre med bland annat världsmästartitlar i rallycross.

– Jag var första föraren som involverades i serien genom min roll som testförare för Continental och därför känns det jättekul att ta en ordinarie plats, berättar Mikaela Åhlin-Kottulinsky som fortsätter:

– Det känns så bra att hamna i det här teamet. Jenson (Button, reds. anm.) har fötterna på jorden, han är hjälpsam. Han och hela teamet står verkligen bakom serien, så det känns riktigt kul att vara en del i det teamet.

– Det stora miljöengagemanget är en stor anledning till att jag har velat vara en del av Extreme E, att man tänker aktivt miljömässigt runt varenda detalj i serien, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla nio deltagande team kommer att köra med samma vagnmaterial, men det är fritt fram för teamen att skapa sin egen kaross eller att använda en form från en biltillverkare. Bland annat kommer amerikanska Ganassi-stallet att utnyttja denna sista möjlighet då deras bil ska se ut som den kommande eldrivna Hummern.

Foto: Extreme E

Tävlingsformen säger att flera bilar, upp till fem stycken, tävlar i samma heat och att placering i mål bestämmer rangordning – inte sträcktid. Där har vi en av kopplingarna till rallycross som fungerar i stort sett likadant. Varje heat består av två varv och varje ekipage har två förare – en man och en kvinna. De kommer att köra ett varv var med den eldrivna Odyssey 21 E-SUV:en, med andra ord ingår även ett förarbyte på mitten. Varven kommer att variera längd beroende på var man kör, mycket tyder på att varvet i Saudi blir åtta kilometer långt. Till skillnad från Formula E, där förarna får lyfta av för att begränsa energiåtgången, kommer det att vara full attack från start till mål i Extreme E. 

Odyssey 21 E-SUV baseras på en rörram, inklusive alla förstärkningar som krävs för att klara de extrema påfrestningar som väntar i de oländiga tävlingsterrängerna. Bland annat delas en så kallad hyperboost ut till det team som kan flyga längst över det första hoppet. 

Det franska företaget Spark Racing Technology har ansvarat för utvecklingen av bilen, som mäter 4,4 meter på längden och 2,3 meter på bredden. En elmotor på vardera fram- och bakaxel, fyrhjulsdrift och 400 kW/550 hk fördelat på 1 650 kg.

Tävlingsmomenten och den nya bilen är en sak, det miljömässiga engagemanget som Extreme E presenterar, och som Mikaela var inne på, är något annat. Årets fem deltävlingar kommer alla att köras på platser som har påverkats extremt hårt av klimatförändringar och Extreme E har en tydlig agenda för att belysa detta faktum och att göra något åt det.

Organisationen bakom serien har som mål att nå ett positivt klimatavtryck redan under första säsongen. Vilket innebär att Extreme E ska ta bort mer kol ur atmosfären än vad den tillför. En ambitiös inställning, men det märks flera ambitiösa tilltag för att nå målet. För det första kommer de nio tävlingsbilarna att laddas med hjälp av vätgasgeneratorer. Hela cirkusen med bilar och utrustning kommer att åka med samma båt mellan de fem olika tävlingsområdena. Extreme E har köpt in det gamla postskeppet RMS St. Helena och modifierat det för att passa in i den nya rollen som motorsporttransportör. 

Första start i den nya serien sker på påskafton och Eurosport har sändningsrättigheterna för Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!