Vi tippar åttondelsfinalerna i fotbolls-VM

Det råder fotbollsfeber i världen, så också på Teknikens Världs redaktion. Därför har vi nu beslutat att alla ni biltokiga ska få ta del av vårt unika tippande av slutspelet i Brasilien. Vi börjar med åttondelsfinalerna.

Men vi tippar ju så klart på vårt alldeles egna sätt. Häng med så förstår du vad vi menar!

Brasilien-Chile

28 juni klockan 18.00 på SVT2

Vårt tips: 4-1

Här blir det totalkross. Brasilien har en övermäktig anfallsuppsättning när det kommer till bilindustrin. Landet har inte bara egna biltillverkare, utan flertalet av de stora bilmärkena har eller har haft produktion i landet. Av de inhemska måste nedlagda Gurgel nämnas, bland de utländska finner vi exempelvis Ford, Fiat, GM, Renault och Volkswagen. Dessutom har Brasilien tillverkat klassiker som Volkswagen Typ 1 och Typ 2 under många år, det väger tungt.

Har Chile några kontringsmöjligheter då? Det blir tufft men en gång lyckas de rinna igenom det brasilianska försvaret. Landet brukar normalt inte förknippas med bilindustri men Chile har faktiskt satt ihop en och annan bil genom tiderna. Citroën 2CV Citroneta, en sedan- och pickupversion av 2CV, byggdes i det sydamerikanska landet under ett par årtionden. Chiles offensiv i denna match har dessutom inslag av svenskt, inte bara i form av före detta MFF-spelaren Miiko Albornoz, utan i form av Volvo. Mellan 1959 och 1975 slutmonterades nämligen PV 544, P 1800 och Amazon i hamnstaden Arica. Lägg därtill att flera av de stora, exempelvis GM, har eller har haft fabriker i Chile.

Colombia-Uruguay

28 juni klockan 22.00 på TV4

Vårt tips: 1-0

Ännu en helt sydamerikansk uppgörelse. Och svårtippad, då inget av länderna gjort sig särskilt kända som biltillverkarnationer. Colombia får dock anses som favoriter, och vi tippar vinst med uddamålet. General Motors fabrik i Bogotá tillverkar en rad Chevrolet-modeller och även annan biltillverkning har funnits, bland annat av Lada Niva. Men någon förkrossande seger handlar det inte om.

Uruguay biter igen med en än mer begränsad bilindustri. Även här har Lada Niva tillverkats, under namnet Bognor Diva. Men trots att företaget Bognor även har tillverkat bepansrade bilar, vilket bör gynna Uruguays försvarsspel, tror vi inte att offensiven är tillräckligt stark för en vinst.

Nederländerna-Mexiko

29 juni klockan 18.00 på TV4

Vårt tips: 2-2 (4-3 efter straffar)

Två starka bilnationer men utan den där nationella skärpan. Nederländerna har egna bilmärken där DAF, numera endast tillverkare av tunga fordon, är den givna giganten. Vem minns inte Variomatic – den steglösa växellådan som försökte finta bort hela småbilsmarknaden? Personbilsdivisionen inom DAF köptes upp av svenska Volvo som också har starka band med landet. Även Saabs historia är delvis skriven här då de under en kort tid ingick i Spyker-koncernen. Landets Arjen Robben i bilbranschen är Donkervoort, en avskalad sportvagn i Lotus Seven-anda. Nederländerna vinner på straffar tack vare egna, om än små, bilmärken.

När det gäller licenstillverkning leder Mexiko med hästlängder. Mest känd är fabriken i Puebla där det byggdes Folkabubblor mellan åren 1965 och 2003. Landet tillverkar eller har tillverkat vagnar för bland annat Audi, Chevrolet, Ford, Mercedes, Nissan och Renault. Mexiko står för 18 procent av biltillverkningen i Nordamerika. Dessutom har landet en matchvinnare i sportvagnstillverkaren Mastretta, men det räcker inte mot Nederländerna.

Costa Rica-Grekland

29 juni klockan 22.00 på SVT1

Vårt tips: 0-1

Costa Ricas fotbollsoffensiv har imponerat under världsmästerskapet, men deras offensiv i bilindustrin är inte i närheten lika imponerande. Det är import för hela slanten som gäller och som vi alla vet är det inte tillåtet i ett landslag om inte medborgarskapet ändras. Därför blir Costa Rica mållösa.

Grekland förlitar sig på en stark defensiv och sylvassa kontringar. Landet har haft småskalig bilproduktion en gång i tiden och bland en handfull märken är Namco (National Motor Company of Greece) förmodligen det mest kända. Detta mindre namnkunniga anfall räcker för att slå hål på det svagare motståndet.

Frankrike-Nigeria

30 juni klockan 18.00 på SVT2

Vårt tips: 4-1

Frankrike är en stornation med många berömda spelare genom tiderna. Vem minns inte Nicolas-Joseph Cugnot som 1769 byggde världens första självgående mekaniska fordon, något av startskottet till dagens bil. Under 1800-talets sista årtionde dök både Peugeot och Renault upp, världsspelare än i dag. Lägg därtill Citroën plus en hel drös nedlagda märken så inser vi Frankrikes överlägsenhet i de flesta landskamper. Dessutom har de en matchvinnare som inget annat land har: Bugatti.

Nigeria är en uppstickare men i detta VM tar resan slut i åttondelsfinalen då motståndet är dem övermäktigt. Men du som tror att det afrikanska landets bilindustri är obefintlig tror fel. Flertalet utländska tillverkare har eller har haft fabriker i landet, bland annat Peugeot, Volkswagen och Leyland. Dock räcker inte en tillverkningstakt om 100 000 bilar årligen långt i den här kampen, inte ens med en president som heter Goodluck.

Tyskland-Algeriet

30 juni klockan 22.00 på TV4

Vårt tips: 5-0

Världens tredje största bilproducerande land har inga svårigheter att ta sig vidare. Algeriet ses inte ens som en vägbula i framfarten mot kvartsfinal. Tyskland har bredd och spets i truppen. Opel, Volkswagen, Audi, BMW och Mercedes och snabbe anfallaren från Zuffenhausen, Porsche, kryddas med en avbytarbänk bestående av Alpina, Ruf, Gumpert och flera andra matchavgörare. Wiesmann var tänkt för startelvan men föll bort precis innan VM. Tittar vi tillbaka på Tysklands historia som stornation inom bilindustrin och betydelse för bilens utveckling, Carl Benz anses ju vara bilens fader, ser vi ingen anledning till att landet inte kör över motståndet från Nordafrika.

Ett dåligt (bil)målvaktsingripande gjorde att Algeriet gick vidare i stället för Ryssland. En stor bilnation försvann, en mindre gick vidare. Men i åttondelsfinalen tar det totalstopp. Algeriets bilindustri är inte imponerande även om den är under uppbyggnad. Arabiska Abaar har småskalig produktion i landet och både Renault och Peugeot har alldeles nyligen etablerat nya fabriker i landet. Men det räcker inte långt mot ett starkt tyskt lag med imponerande historia.

Argentina-Schweiz

1 juli klockan 18.00 på TV4

Vårt tips: 3-2

En kamp mellan två nationer med helt olika spelstil, om vi ska tro dess bilindustri. Argentinas främsta vapen är bredden, med en stark defensiv. Många är de biltillverkare som har eller har haft stor lokal tillverkning i landet. Chevrolet, Fiat, Citroën, Renualt, Peugeot, Ford och Volkswagen, för att bara nämna några. De flesta är dock bilar som tillverkas i större omfattning någon annanstans, även om det funnits undantag, så som den udda Volkswagen 1500, som från början var en Dodge, och nationalklenoden IKA Torino.

Till skillnad från Argentina, där bilindustrins riktiga anfallsspelare saknas, satsar Schweiz på ett spel nästan enbart med utgångspunkt i snabba kontringar. Styrkan är namnkunniga nischade biltillverkare – Rinspeed, Sbarro, ORCA och inte minst lyxbilar signerade Monteverdi, men den verkliga anfallsstjärnan måste ändå vara Hinwil-baserade Formel 1-stallet Sauber. Vi gissar att Schweiz får två mål med lite tur genom kontring, men det räcker ändå inte mot Argentinas samlade, betydligt bredare, spel.

Belgien-USA

1 juli klockan 22.00 på SVT1

Vårt tips: 2-5

För hundra år sedan var Belgien något av en stornation sett till bilindustrin med inhemska märken och hög teknisk kunnighet. Denna bild av Belgien har formats om under årtionden och i dag består deras offensiv av idel utländska märken. Exempelvis har Volvo har en framgångsrik fabrik i Gent sedan många år tillbaka. Men på senare år har allt fler tvingats lägga ned sin produktion i landet, bland annat Ford, vilket i denna match märks tydligt. Det är lite av David mot Goliat här, med den skillnaden att Goliat går segrande ur striden.

Bilens hemland kallas USA ofta för med tanke på dess historia och inverkan på utvecklingen. Det påverkar så klart vårt tips trots många tunga ekonomiska år som på sistone har börjat vändas mot ljusare tider. Med en stabil trebackslinje i form av Detroit-trion Ford, GM och Chrysler är USA svårforcerade. Med snabba mittfältare som exempelvis Hennessey blir det svårt för Belgiens importer att hänga med. Dessutom har USA en joker att slänga in från bänken. När Tesla kommer in går det inte bara snabbt utan även ljudlöst så belgarna kommer aldrig hinna uppfatta något förrän bollen ligger i nätet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!