Vi tippar kvartsfinalerna i fotbolls-VM

Teknikens Värld fortsätter att tippa slutspelet i fotbolls-VM. Nej, vi är inte fotbollsnördar... vi är bilnördar, ingenting annat, och därför ser vår rad för kvartsfinalomgången ut på följande vis.

Sex rätt av åtta möjliga lyckades vi med i åttondelsfinalerna. Frågan är om vi är lika framgångsrika i nedanstående matcher när vi nu fortsätter att tippa på en bilnörds vis.

Frankrike-Tyskland

4 juli klockan 18.00 på SVT2

Vårt tips: 4-4 (4-5 efter förlängning)

Frankrike är en stornation med många berömda spelare genom tiderna. Vem minns inte Nicolas-Joseph Cugnot som 1769 byggde världens första självgående mekaniska fordon, något av startskottet till dagens bil. Under 1800-talets sista årtionde dök både Peugeot och Renault upp, världsspelare än i dag. Lägg därtill Citroën plus en hel drös nedlagda märken så inser vi Frankrikes överlägsenhet i de flesta landskamper. Dessutom har de en matchvinnare som inget annat land har: Bugatti. Men trots sin historia går landet på pumpen när Tyskland står för motståndet. Det hela avgörs i förlängning.

Världens tredje största bilproducerande land får möta likvärdigt motstånd för första gången i VM. Tyskland har bredd och spets i truppen. Opel, Volkswagen, Audi, BMW och Mercedes och snabbe anfallaren från Zuffenhausen, Porsche, kryddas med en avbytarbänk bestående av Alpina, Ruf, Gumpert och flera andra matchavgörare. Wiesmann var tänkt för startelvan men föll bort precis innan VM. Dock räcker truppen ändå till för att tvåla dit fransmännen, för tittar vi tillbaka på Tysklands historia som stornation inom bilindustrin och betydelse för bilens utveckling, Carl Benz anses ju vara bilens fader, kan vi skönja en slutlig seger efter 120 spelade minuter.

Brasilien-Colombia

4 juli klockan 22.00 på TV4

Vårt tips: 3-0

Brasiliens offensiv bilindustrimässigt är imponerande. Landet har inte bara egna biltillverkare, utan flertalet av de stora bilmärkena har eller har haft produktion i landet. Av de inhemska måste nedlagda Gurgel nämnas, bland de utländska finner vi exempelvis Ford, Fiat, GM, Renault och Volkswagen. Dessutom har Brasilien tillverkat klassiker som Volkswagen Typ 1 och Typ 2 under många år, det väger tungt. Tre mål framåt blir det.

Colombia är inte känt som biltillverkarnation, trots det har landet lyckats gå ända till kvartsfinal. General Motors fabrik i Bogotá tillverkar en rad Chevrolet-modeller och även annan biltillverkning har funnits, bland annat av Lada Niva. Men det räcker inte på långa vägar, anfallet väger för lätt för att lyckas göra mål på grannlandet Brasilien som är Sydamerikas största bilnation.

Argentina-Belgien

5 juli klockan 18.00 på TV4

Vårt tips: 1-1 (2-3 efter straffar)

Detta blir en tajt historia mellan två likvärdiga billänder. Argentinas främsta vapen är bredden, precis som Belgiens. Många är de biltillverkare som har eller har haft stor lokal tillverkning i landet. Chevrolet, Fiat, Citroën, Renualt, Peugeot, Ford och Volkswagen, för att bara nämna några. De flesta är dock bilar som tillverkas i större omfattning någon annanstans, även om det funnits undantag, så som den udda Volkswagen 1500, som från början var en Dodge, och nationalklenoden IKA Torino.

För hundra år sedan var Belgien något av en stornation sett till bilindustrin med inhemska märken och hög teknisk kunnighet. Denna bild av Belgien har formats om under årtionden och i dag består deras offensiv av idel utländska märken. Exempelvis har Volvo en framgångsrik fabrik i Gent sedan många år tillbaka. Men på senare år har allt fler tvingats lägga ned sin produktion i landet, bland annat Ford. Även om det blir tufft avgör Belgien denna kvartsfinal efter straffar, mycket tack vare sin historia.

Nederländerna-Costa Rica

5 juli klockan 22.00 på SVT1

Vårt tips: 2-0

Nederländerna har egna bilmärken där DAF, numera endast tillverkare av tunga fordon, är den givna giganten. Vem minns inte Variomatic – den steglösa växellådan som försökte finta bort hela småbilsmarknaden? Personbilsdivisionen inom DAF köptes upp av svenska Volvo som också har starka band med landet. Även Saabs historia är delvis skriven här då de under en kort tid ingick i Spyker-koncernen. Landets Arjen Robben i bilbranschen är Donkervoort, en avskalad sportvagn i Lotus Seven-anda.

Costa Ricas fotbollsoffensiv har imponerat under världsmästerskapet, men deras offensiv i bilindustrin är inte i närheten lika imponerande. Det är import för hela slanten som gäller och som vi alla vet är det inte tillåtet i ett landslag om inte medborgarskapet ändras. Därmed räknar vi ut landet ännu en gång vilket bäddar för ytterligare en skräll som vi dock inte räknar med. Nederländerna är en för tung bilindustrination, helt enkelt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!