090407-volvo-c30-drive

Volvo C30 DRIVe Green Racing provkörd

Vi fick tillfället att i dag som enda media åka till Volvos demobana i Göteborg för en exklusiv provkörning av Volvos nya STCC-bil C30 Green Racing, nu med DRIVe-teknik för att bredare marknadsföra Volvos nya snålare modeller.

Tjena PeO! Var befinner du dig?

 – Jag är på Volvos demobana i Göteborg, eller vetedegen som banan kallas då den ska se ut som just en vetedeg uppifrån sett.

Hörde att du har fått köra STCC-bil i dag. Var det skoj?

– Ja, det var skitskoj. Nu körde jag inte någon av de bilar som ska rulla i STCC i år, utan jag körde förra årets bil som vann de två avslutande loppen. Men den är ombyggd och precis likadan som de DRIVe-bilar som ska tävla i år. Slätt underrede, bakre diffusor, och takvinge. Hämtat från gatversionen alltså. Den feta vingen är dock enbart för STCC-bilen.

Hur var den att köra?

– Väldigt lättkörd och lättstyrd. Det blev inte många varv, bland annat för att det skulle in andra testbilar in på banan kort efter oss. Jag fick sex snabba varv på banan, sen var det roliga slut. Vänster drivknut gick åt pipan och det vara bara att rulla in i depån. Sex varv kanske låter mycket, men det är det inte. Varje varv tar 25-30 sekunder.

Hur är det med accelerationen i en STCC-bil med DRIVe-emblem då?

– Den gör 0-100 km/h på under fem sekunder. Dock måste man få till en perfekt start för att komma ned i de siffrorna. Motorn är precis stendöd under 6 000 r/min. Men det känns att det inte är en standardbil i vanlig bemärkelse. De 280-300 hästkrafterna gör sig påminda vid gaspådrag på höga varvtal.

Satte du något banrekord?

– Haha, knappast! Eller jo, för Teknikens Världs del. Så där har Linus Pröjtz något att bita i.

Vad jag har läst om på teknikensvarld.se så ska C30 DRIVe dra 0,39 liter per mil. Nådde du ner till de siffrorna?

– Vilken lustigkurre du är. Här är det etanol som gäller, inte diesel. Dessutom kör man knappast med ett ägg under gaspedalen när det gäller att korsa mållinjen först.

Var det första gången du körde STCC-bil?

– Nej, jag har kört STCC- och BTCC-bilar flera gånger tidigare. Bland annat Volvo 850, både kombi och sedan, Volvo S40, Nissan Primera, Audi A4, Chrysler Stratus och många fler.

Oj då! Kanske du skulle bli backupförare i Polestar Racing eller något annat team?

– Nja, den tiden är förbi för mig. Jag har tävlat på bana tillräckligt i mina dagar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!