Foto: IMAGES COPYRIGHT OF STCC

Volvo firade STCC-guldet

Volvo tog tillfället i akt att fira det redan klara STCC-guldet genom två segrar vid finalen på Mantorp Park. Men det fanns uppstickare!

Volvo Polestars yngste, Linus Ohlsson, segrade i heat ett efter att ha legat i ledning från start. Det var dock inte helt odramatiskt bakom och en av de roliga färgklickarna var Jocke Mangs som verkligen syntes i allt det blåa Volvohavet med sin gula Citroën C5. 

Mangs blev trea i mål efter Ohlsson och Fredrik Ekblom och hade i sin tur inledningsvis en hård fight med sin nye teamkollega Andreas Wernersson och även med Thed Björk i Volvo. Detta var första pallplatsen för Citroën i år. Wernersson, JTCC-mästare  för andra året i rad, fick chansen att köra för Brovallen Design i finaltävlingen och gjorde bra ifrån sig även om det ”bara” blev nionde plats i mål. 

Jocke Mangs hade fått ny motor till finaltävlingen och det verkade vara vad som krävdes. I heat två körde han nämligen till sig en ny tredjeplats, återigen slagen av Volvoförare. Men nu var det redan korade mästaren Thed Björk som var först i mål och var det iklädd nydekorerad hjälm. I guld förstås. Björk fick dock klämma sig förbi ledande Robert Dahlgren efter några varv. 

Richard Göransson och Fredrik Ekblom hade en intensiv duell vilket slutade med att Ekbloms Volvo hamnade vid sidan av banan och att Göransson fick ”drive through”-straff och därmed hamnade långt bak. Det riskerade hans totala andraplats i STCC 2013 men efter en fin uppkörning och mycket god hjälp av teamkollegor blev det silver med en poäng tillgodo på Robert Dahlgren. Jocke Mangs återigen trea i mål. 

Andreas Wernersson nu sexa efter Mattias Anderssons Dacia. Finns det någon rättvisa kör Wernersson STCC 2014 men allt är förstås avhänget ekonomin. STCC-finalen blev stundtals underhållande och följdes av en hyfsat stor publik. 

Under helgen förkunnades också att det kommer att bli förändringar till kommande år. Den nygamla regeln om omvänd startordning i heat två återinförs. Ännu oklart om hur många förare som ”vänds” men det kan bli hela startfältet vilket borgar för många omköringar men kanske inte så sportsligt och risk för många sammanstötningar. Detta torde (borde!) också innebära att det blir två heat på alla banor nästa säsong vilket är bra eftersom de längre loppen varit ganska sega att titta på. 

Några viktpålägg för framgångar är dock inte aktuellt enligt STCC:s VD Bob Huzell. Vi har frågat Polestar om hur de ser på det nya inför 2014 men de avstår från att kommentera innan allt är helt klart och satt på pränt. 

Erik Johansson säkrade guldet i Formel Renault 1,6 och detsamma gjorde Fredrik Ros i V8 Thunder Cars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!