100330 biogas stcc

VW gasar vidare i STCC

Volkswagen och E.ON fortsätter sin satsning på STCC och får ny expertishjälp från KMS. Vi har varit på premiären.

Fåglar och blommor må vara tydliga vårtecken för de flesta men den sanne motorfantasten är årstiden synonymt med en ny racingsäsong.

I dag presenterade Team Biogas.se i Volkswagen Showroom i centrala Stockholm sin bil och förarduo för STCC-säsongen 2010. Men det var knappast ett sus som spreds i lokalen när förarna trädde fram och skynket drogs av deras oranga Volkswagen Scirocco. Paketet är identiskt med 2009 års satsning. Visuellt vill säga, men bakom döljer sig stora förändringar.

Den största är att teamet nu drivs av meriterade KMS Motorsport som har fem STCC-titlar i bagaget – 2003 dessutom med Fredrik Ekblom som i dag kör för Tean Biogas.se.

– Målsättningen är att beblanda sig med toppteamen och i år köra för pallplaceringar, säger stallchefen Tommy Kristoffersson.

En logisk målsättning, förra året gav ströpoäng och en pallplacering av Patrik Olsson under säsongens näst sista deltävling på Ring Knutstorp.

Stallet kommer att starta säsongen med en kraftigt uppdaterad version av fjolårsvagnen. Volkswagens motorsportsavdelning i Hannover har jobbat för högtryck sedan den 10 januari. Bilen har ny elektronik till motorn, ny växellåda, nya dämpare från Öhlins, ny fram- och bakaxel. Den är dessutom sänkt och har fått en bättre viktfördelning.

Fredrik Ekblom är nöjd med resultatet och säger att man kommer vara riktigt konkurrenskraftig redan till säsongsstarten den 24-25 april på danska Jyllandsringen. Runt hörnet lurar en helt ny Scirocco som ska vara klar till stadsloppet i Göteborg den 4-5 juni.

I takt med framgångarna väntas protesterna eskalera mot stallet, som har en hel del dispenser på grund av sin biogasdrift.

– Den nya bilen kommer kanske inte vara snabbare men den kommer att uppfylla reglementet bättre, berättar Tommy Kristoffersson.

På vår fråga om stallet kan dra fördelar av andra märken i koncernen som har stora framgångar på banor runt om i Europa svara han att visst finns det ett sammarbete och utbyte. Men när det kommer till rena racingdelar som avgassystem, fjädring och så vidare så har flera konkurrenter samma leverantörer.

– Vår växellåda är identisk med den som Alfa Romeo använder, avslöjar Tommy Kristoffersson.

Trots ändringarna med nya bilen kommer turbokraften vara kvar. Det är en nödvändighet för gasbilar, så det återstår att se vad de andra stallen kommer att ha för åsikter.

Paketet Volkswagen, E.ON och KMS ser onekligen bra ut på pappret och den trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom har i alla fall sin åsikt klar för 2010:

– Nu har vi alla verktygen i lådan, nu ska bara allt på plats.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!