Rickard Rydell, Seat, hade VM-bronset i sikte men det gick inte så bra.
- I första loppet fick jag en kanonstart och tog mig från sjunde till fjärde plats på första varvet, för att ta ytterligare en placering varvet därpå. När jag låg trea kändes tredjeplatsen i VM fullt möjlig men tyvärr fick jag ett tekniskt fel på bilen och tvingades bryta, säger Rickard Rydell.
Tävlingen som var förvånansvärt odramatisk för att vara i Macau vanns av Alain Menu i en Chevrolet Lacetti.
Om första loppet varit lugnt skulle det andra bjuda på desto fler incidenter. Rydell, som fått sin bil lagad, kunde ta flera placeringar av egen kraft men att han slutade fyra var en överraskning. På näst sista varvet kraschade James Thompson. Honda, i ledning och på sista varvet kom det stora manfallet. Nye ledaren Augusto Farfus slog i muren och tappade ett hjul som tvåan Gabriele Tarquini, Seat. körde på och tvingades bryta. Strax därpå var det Alain Menus, Chevrolet, tur att åka in i räcket. Till slut blev det Rob Huff, Chevrolet, som vann tävlingen före Yvan Muller och regerande mästaren Andy Priaulx, BMW.
Marcus Ericsson blev åtta i kvaltävlingen för Formel 3-racet i Macau men tvingades bryta redan på första varvet i finalen.
Resultat WTCC Macau:
Tävling 1
1) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Lacetti, 9 varv
2) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 0,523 sekunder
3) Yvan Muller, Frankrike, Seat Leon TDI, + 8,581
4) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 9,335
5) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Lacetti, + 9,871
6) Jordi Gené, Spanien, Seat Leon TDI, + 10,692
7) Gabriele Tarquini, Italien, Seat Leon TDI, + 11,218
8) James Thompson, Storbritannien, Honda Accort, + 12,080
--
Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, brutit
Tävling 2
1) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Lacetti, 9 varv
2) Yvan Muller, Frankrike, Seat Leon TDI, + 7,253 sekunder
3) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 7,957
4) Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, + 18,120
5) Alex Zanardi, Italien, BMW 320si, + 51,727
6) Franz Engstler, Tyskland, BMW 320si, + 52,963
7) Manabu Orido, Japan, Chevrolet Lacetti, + 58,314
8) Matthew Marsh, Hongkong, BMW 320si, + 1.02,623
Slutställning förar-VM
1) Yvan Muller, Frankrike, Seat, 114 poäng
2) Gabriele Tarquini, Italien, Seat, 88
3) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet, 87
4) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 81
5) Rickard Rydell, Sverige, Seat, 77
6) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 63
7) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 60
8) Jordi Gené, Spanien, Seat, 56
Slutställning märkes-VM
1) Seat, 326 poäng
2) BMW, 274
3) Chevrolet, 238
4) Honda, 58
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.