061208_ruf_porsche

Ny värsting från RUF

Den tyska sportbilstillverkaren RUF har satt tänderna i Porsche 997. Med hjälp av trim och viktminskning har man skapat nya RGT.

RUF RGT presenteras som bilen som är anpassad för både gata och bana. Utgångsmaterialet är senaste Porsche 911, generation 997. Boxermotorn på 3,8 liter har fått effekten uppskruvad från 355 till 445 hästkrafter helt utan överladdning. Maximal effekt nås vid 7 600 r/min och vridmomentet om 420 Nm levereras vid 5 100 r/min.

Den manuella sexväxlade lådan har försett med short-shift och en differentialspärr ser till att kraften når backen optimalt. Att få grepp är säkert inget problem då bakdäcken är av dimensionen 325/30 ZR 19. Framdäcken mäter 235/35 ZR 19 och fälgarna är tolvekrade Superleggera från O.Z. Racing.

Karossen har försetts med rejäla skärmbreddare, lite osofistikerat fastsatta med utanpåliggande nitar. Ny GT3-inspirerad front och bakparti med integrerade avgasrör märks också. Vidare har RGT sportbackspeglar och dubbla fasta vingar där den övre är gjord av kolfiber.

Köpare kan välja olika kombinationer av läder, alcantara och kolfiber i kupén. Ett fräckt tillval är lättviktsdörrarna på vilka bland annat förvaringsfacken har tagits bort.

RGT finns som coupé och cabriolet, den förstnämnda kan beställas med störtbåge som ligger gömd under takets alcantaraklädsel.

Den som vill skona frontspoilern köper till hydrauliskt justerbar framvagn för svenska Öhlins. Med en knapptryckning höjs framändan 50 millimeter i farter under 50 km/h. 

RUF RGT går fortare än så, mycket fortare. På 13,5 sekunder når bilen 200 km/h och toppfarten är 315 km/h.

RUF RGT kostar från cirka 2 000 000 kronor och kan beställas från RUF Center Sweden i Stockholm.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!