070426_lumma

Ny värstingversion av BMW M5

När tyska Lumma Design ger sig på BMW M5 blir slutresultatet allt annat än diskret. Här är CLR 500 RS med 560 hästkrafter!

BMW M5 i dess nuvarande utförande presenterades faktiskt redan 2005. Det är således ingen nykomling som tyska Lumma Design har gett sig på. M5 är alltjämnt en bil som fortsätter att imponera och väcka uppmärksamhet.

Skulle du ändå känna att människor ignorerar din prestandabil så ser du lösningen på följande bilder. Lummas karosspaneler gör M5 fem centimeter bredare, på varje sida! Främre stötfångaren är också utbytt, precis som bagageluckan som här är utförd i glasfiber och kommer med integrerad spoilerfunktion.

Vidare så har varje tänkbar kromdetalj på utsidan av bilen bytts ut mot dito detalj utförd i kolfiber. Den nya bakstötfångaren har inbyggd venturitunnel och två 115 millimeters ändrör som ersätter de fyra piporna som är standard på M5.

Fälgarna mäter 21 tum och har en unik Lumma-design. De är skodda med däck i dimensionen 255/30 fram och 295/25 bak.

Även om bilens namn, CLR 500 RS, mer låter som en Mercedes-modell är det fortfarande BMW:s V10 som sitter under huven. Ny programmering, racingkatalysator och helt nytt avgassystem har ökat effekten från 507 till 560 hästkrafter.

Fartspärren är bortplockad så bilen ska klara 327 km/h. Med hjälp av sportfjädring från H&R går bilen 40 millimeter lägre.

Inredningen går i samma tema: orange och kolfiber. Det mesta är utbytt med Lummas egna delar, till och med hastighetsmätaren som nu är graderad till 360 km/h.

I dagsläget har Lumma Design ingen representant i Sverige. Följ länken till deras hemsida nedan för kontakt med dansk eller norsk återförsäljare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!