Gilla på Facebook för fler videoklipp!
I ena ringhörnan står fyrhjulsdrivna tysken Audi R8 GT med V10-maskin på 5,2 liter, 560 hästkrafter och 540 newtonmeter. Den 1 525 kilo tunga bilen gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder, 0-200 km/h på 10,8 sekunder och toppar 320 km/h. Det är alltså riktigt bra prestanda som Audin är beväpnad med.
I andra ringhörnan står bakhjulsdrivna svensken Koenigsegg One:1 med V8-maskin på 5,0 liter, 1 360 hästkrafter och 1 371 newtonmeter. Den 1 360 kilo tunga bilen gör 0-100 km/h på under 2,8 sekunder (ingen officiell tid ännu), 0-200 km/h på okänd tid, 0-300 km/h på 11,9 sekunder och toppar, i teorin, över 440 km/h. Det är alltså ännu bättre prestanda som Koenigsegg är utrustad med.
Skillnaderna är stora – på papperet. Kan de vara lika stora i verkligheten? Audin har ju sin fina fyrhjulsdrift, och visst spelar den roll, framför allt eftersom launch control-systemen är avstängda på båda bilarna. Men fyrhjulsdriften ger bara Audin några meter i fördel precis i början. Därefter ser det nästan ut som om Audi R8 GT står stilla.
På VMAX200-eventets bana hann Audin toppa 305,8 km/h innan det var dags att sakta ned. Koenigsegg One:1 trappade av vid 354,1 km/h, inte för att banan tog slut utan för att det var någon form av problem med hjulinställningen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.