Se vad som gör Takata-krockkuddar så livsfarliga

Amerikanska NHTSA visar den livsfarliga skillnaden mellan ett korrekt och ett defekt drivdon i en Takata-krockkudde.

Skandalen med japanska Takatas krockkuddar

 har, efter 17 dödsfall, lett till att runt 70 miljoner krockkuddar i över 42 miljoner bilar har återkallats världen över. Anledningen är att Takata i sina krockkuddar valt att använda ammoniumnitrat som drivmedel för att utlösa krockkuddarna.Ammoniumnitrat, som är billigare än guanidinnitrat som andra krockkuddetillverkare använder, är extremt instabilt. När det drar till sig fukt i kapseln sker en reaktion som förändrar dess egenskaper.I stället för en kontrollerad explosion i kapseln som ammoniumnitratet är placerat i sker en extremt kraftigt explosion som är allt annat än kontrollerad. Kapseln slits i stycken och det är dessa metalldelar som sprids i bilens kupéutrymme och har alltså hittills dödat 17 personer varav 11 av dessa har kört Honda-bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!