Det är absolut inget fel på Tesla Roadsters prestandasiffror. 0-96 km/h går på 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 201 km/h. Det är kanske därför som tyska Brabus inte har vråltrimmat sin Roadster som de i vanliga fall gör med sina övriga bilar. Eller så är det helt enkelt så att elmotorer inte är deras grej – än så länge. För i och med bilen på bilderna har Brabus påbörjat en ny grön satsning, en avdelning för uppgradering av bilar med nollutsläpp. Enligt tyskarna har ett samarbete med Tesla Motors inletts vilket i framtiden ska mynna ut i fler elbilar Brabus-style.
Bilen de nu satt tänderna har alltså bara fått en mer personlig touch, hjulen till exempel. Brabus erbjuder två uppsättningar lättmetallfälgar, antingen 18 eller 19 tum. Dessa är skodda med Pirelli P Zero Nero som mäter 215 millimeter fram och 255 millimeter bak. Profilen är 35 respektive 30. För att ytterligare förstärka bilens framtoning har man bytt ut frontspoilern och diffusern mot kolfiberditon. Dessutom har man slängt på en extra kolfibervinge ovanpå den fast monterade originalvingen. Till sist har man gräddat bakelsen i en matt vit kulör.
Interiört är standardlädret utbytt mot en läder/alcanta-kombination. Självklart med Brabus-emblemet synligt lite varstans.
Men inte nog med det. Brabus tycker antagligen att Tesla Roadster låter lite för torftigt för att vara en sportbil. Därför har de låtit montera en modul som genererar syntetiskt motorljud. Det går att välja mellan V8-muller, racerbilsljud och två futuristiska ljud som de valt att kalla ”Beam” och ”Warp”. Hur dessa låter vill vi antagligen inte höra.
Ljudgeneratorn anpassar ”motorljudets” volym beroende på elmotorns momentana effektuttag.
Brabus Tesla Roadster visas upp på bilsalongen i Essen som drar igång den 29 november.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.