Välkommen till vår facelift

Det har gått drygt tio år sedan vi senast gjorde en större förändring av hur Teknikens Värld ser ut till det yttre. Nu tyckte vi det var dags igen och vi hoppas att du tycker att vi lyckats.

Jag hoppas att du hajade till. Stannade upp. Och funderade. Ungefär så har processen nämligen gått till för oss här på redaktionen när vi nu äntligen ömsat omslagsskinn. Det kommer en tid då det bara måste ske. Då de grafiska grepp som en gång kändes så rätt och i tiden snarare blivit trötta och otidsenliga. 

Genom Teknikens Världs historia har vi gjort det ett antal gånger, ömsat skinn alltså. För de av er där ute som har alla årgångar – och jag vet att det är överraskande många – så är det ingen nyhet att omslaget, och så klart inlagan, förändras över tid. För er som inte har historien i travar i källaren eller på vinden kan ni ovan se några av de olika typer av omslag och logotyper som vi jobbat med i tidningen sedan starten 1948.

Ansvarig för vår nya omslagsform är art director Jens Rydén. Han har fått kämpa ett tag eftersom vi på redaktionen både kan vara lite konservativa och svårflirtade när det gäller omslagen. Typsnitt, varianter på logotypen och inte minst omslagets helhet har stötts och blötts. Och det har tagit tid, lite som när en bil utvecklas. Det måste testas i evinnerlighet för att man ska veta att det håller. Länge.

Lika intressant är det att läsa om Volvo S60 i Polestar-utförande, sidorna 10-13 i nya numret. En bil som kommer att byggas, om än i liten skala. En bil som Volvo-chefen Stephan Jacoby vill ska ta Volvo in i finrummet på riktigt på de viktiga nordamerikanska och asiatiska marknaderna. 

Jag har själv kört den uppmärksammade C30 Polestar på bana och måste säga att jag var riktigt imponerad. En perfekt avstämd fyrhjulsdrift tillsammans med en bra instyrning och massor av kraft gjorde den bilen till en underbar banbil som dessutom imponerar på grannarna när den står på garageuppfarten. Precis så som en BMW M3, Audi RS4 eller Mercedes C 63 AMG fungerar för ägarna.

Vi återkommer såklart senare med en provkörning av värsting-S60:n för att se om den verkligen levererar i paritet med de tyska konkurrenterna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!