Våra fotografer i fokus

Teknikens Värld har under många år kunnat stoltsera med bilbilder i världsklass. Nu uppmärksammas därför våra två fotografer i två olika fototidningar samtidigt.

Att ta en bild på en bil kan vem som helst. Att ta en bild på en bil och samtidigt förmedla en känsla, att berätta något för betraktaren är betydligt svårare och det är få som klarar av det. På Teknikens Värld har vi en lång historia av bilfoto i världsklass. Bilder med målet att ta dig som läsare med på vår upptäckarresa med bilen.

 Ibland handlar det om redovisande fotografi, det är inte helt lätt att få med ett 20-tal testbilar på en och samma bild. Eller att som fotograf försöka hitta nya vinklar på en bil som redan testats ett otal gånger i tidningen.

 – Det handlar väldigt mycket om att hitta en miljö. Det kan vara lika svårt att fotografera en Ferrari med känsla om miljön är fel som det kan vara att få en lågprisbil att se spännande och sexig ut om det inte finns ett sammanhang, säger Glenn Lindberg, den ene av våra två fasta fotografer.

 I senaste numret av Kamera&Bild pryder en Porsche GT2 RS omslaget. En bild som togs vintern 2011. I tidningen återfinns ett tiosidigt reportage om Glenn Lindberg där han förklarar bilfotografins ädla konst.

 – Det svåraste är att hitta nya vinklar och tilltalande miljöer när vi är ute och kör i vårt avlånga land, säger Patrik Lindgren, den andre av våra två fotografer.

 Patrik Lindgren är omskriven just nu i tidningen Fotosidan med ett lika långt reportage där ett team följt med under ett hektiskt dygn då vi testade Aston Martin Rapide S.

 Våra bägge fotografer är alltså tämligen överens om att miljön eller brist på densamma är det enskilt viktigaste när det ska fotograferas till Teknikens Värld. Samspelet mellan fotograf och reporter är viktigt för att hitta miljöerna som kan berätta mer om bilen i både text och bild.

 Men när det är dags för fotografering är det Patrik och Glenn som bestämmer i testlaget. Som Kamera&Bilds reporter erfar när de följer med Glenn: ”Med auktoritet och erfarenhet pekar han med hela handen mot nästa kurva som ligger bakom en liten kulle”.

I Fotosidans reportage om Patrik redovisas också att biltestande inte är ett 9-17-jobb. ”Vid det laget hade Patrik och Hans varit vakna i nästan 24 timmar. Tröttheten gjorde att de gick lite på autopilot, men de fortsatte jobba för att använda den begränsade testtiden så effektivt som möjligt”.

Vädret är något varken Patrik eller Glenn kan styra över och en faktor som ofta avgör destination på testresorna. Bägge två använder också alla tänkbara vädertjänster för att kunna planera för bästa fotoväder.

Självklart spelar också själva bilarna in för att det ska bli bra bilder. Svarta bilar i hårt solsken är oerhört svåra att få till, speciellt om en jämförelsebilen är vit. Men även själva designen på bilarna spelar roll.

– Det låter lite klyschigt men det är faktiskt så att det är roligare och lättare att visa på detaljer i franska bilar. De har roligare lösningar både interiört och exteriört som det går att visa. Motpolen är Audi där allting ser ut som det gjorde för fem år sedan, då känns en ny modell gammal redan i kamerans sökare, säger Glenn Lindberg.

Jobb som de är speciellt nöjda med återfinns både i Teknikens Värld och systertidningen Klassiska Bilar.

–Det är flera som jag är lite extra nöjd med. Provkörningen av Aston Martin Rapide S i England och en Lamborghini Miura i Klassiska Bilar, för att nämna några. Varför just dem? Det är inte enbart för att det är tuffa bilar utan för att bilderna blev jäkligt bra helt enkelt, berättar Patrik.

Och Glenn verkar också ha en fäbless för gamla bilar.

– En otroligt häftig upplevelse var att ta ut en PV med under 100 mil på mätaren från Volvos museum och köra. Det kändes verkligen speciellt. Precis som när vi gjorde reportage om P1900 med chassinummer ett, att få köra den bilen kändes overkligt, säger Glenn.

 Drömbilderna är dock ännu inte tagna ännu och här spretar önskemålen.

– Det är att fotografera en trevlig vagn i naturligt ljus i Norge runt Trollstigen och ha tid att göra det där lilla extra, säger Patrik.

 Glenn däremot avverkade Trollstigen tillsammans med BMW 3-serie GT i TV 18/13 och vill i stället till England.

– Drömreportaget vore att ta ut John Lennons psykedeliskt målade Rolls Royce (Phantom V red anm) och ta en tur på den engelska landsbygden med Yoko Ono, det vore en intressant story.

 Övriga medlemmar på redaktionen fortsätter att imponeras både över den aldrig sinande inspirationen hos våra två plåtisar, de otroligt snygga bilder de tar och att de inte känner till frasen ”Det går inte”.

Tips från Patrik och Glenn:

Vad ska en blivande bilfotograf tänka på?

Ibland kan det vara bra att inte bara se själva bilen, bakgrund och förgrund kan vara minst lika viktiga att ta med i bilden. Försök få till en så ren bakgrund som möjligt utan störande element, försök att håll borta saker i bakgrunden så att inte lyktstolpar etcetera sticker upp bakom bilen . Även om man inte tror det så störs ögat av sådana saker. Med andra ord, en ren bakgrund gör att man fokuserar mer på det viktiga i bilden, bilen.

Har ni någon speciell utrustning som du vill tipsa om som ni använder dig av?

Polarisationsfilter är en rätt enkel grej som har lite av en wow-effekt. Det tar bort reflektioner och gör att rutorna på bilen ser klarare ut och du kan se in i kupén utifrån sett. Det ger även extra stuns i bilens lack och ger lite extra kontrast i bilden. Med andra ord ser bilden bättre ut redan i kameran. Du köper den filterdiameter som passar ditt objektiv och skruvar fast det längst fram på ditt objektiv.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!