Volvos sista svenskbyggda väghyvel

Volvo Construction Equipment har byggt sin sista väghyvel i landet. Nu flyttas produktionen till Kina. Känns det igen?

I tisdags kunde vi berätta att den svenska produktionen av Volvo S90 håller på att fasas ut då tillverkningen helt ska ske i Kina framöver. Nu går en betydligt tyngre Volvo-modell samma öde till mötes. Ja, tyngre på vågen i alla fall. Den sista svenskbyggda väghyveln från Volvo har nämligen nu levererats och tillverkningen överförs nu till kinesiska SDLG.

Redan 2014 togs beslutet att Volvo Construction Equipment skulle sluta tillverka väghyvlar i Sverige och Swecon i Eskilstuna kom att leverera den sista, en G960C, till Micke Hjertstedts Hyveltjänst i Linköping.

Ända sedan beslutet om nedläggning togs har hyvlarna döpts. Therése heter denna som är sist av tolv och har fått sitt namn från verkstadens planerare Therése Zetterberg.

Volvo Construction Equipments historia går att spåra till 1832 då Munktell grundades i Eskilstuna. Volvo köpte verksamheten 1950. Den fösta väghyveln tillverkades 1924, på bilden ovan syns modell C1 tillverkad åren 1938-1940. Motorn var på 28 hästkrafter vilket också var siffran för maxhastigheten. Vikten var 4 500 kg, att jämföra med 18 235 kg för G960C. Volvo S90 i D3-utförande väger 1 689 kg.

Volvo Construction Equipment och Volvo Car Group (Volvo Cars) må klinga lika men är olika bolag.

Rättelse. Vi får väl erkänna att just väghyvlar inte är vår paradgren. Nyheten är egentligen att den sista svensksålda Volvohyveln nu har utrustats av återförsäljaren Swecon i Eskilstuna. Väghyvlarna har sedan 1980-talet tillverkats i Shippensburg (Pennsylvania) i USA.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!