Mitt bland alla övertrimmade amerikanska truckar och kjolpaketförsedda japaner är det en europé som sticker ut på årets SEMA Show i Las Vegas. Volkswagen CC Eco Performance Concept är intressant ur två synvinklar – Passat CC har blivit starkare än någonsin under sin hittills korta levnad, samtidigt som den har blivit rejält snål. På uppdrag av Volkswagen har tuningfirman APR lagt sina händer vid den 2,0 liter stora FSI-motorn. Och resultatet imponerar.
Föraren kan välja mellan tre olika inställningar på motorn. I sitt vassaste läge, ”Full Power”, levererar motorn hela 311 hästkrafter och 424 Nm. I mellanläget ”GT” har föraren tillgång till 252 hästkrafter och 363 Nm. I det snällaste läget ”Eco Mode” ger motorn 222 hästkrafter och 320 Nm. Så varför ska man då välja Eco Mode, frågar sig kanske vissa. Svaret är att APR har lyckats pressa ned förbrukningen rejält. En vanlig Passat CC 2,0T med automatlåda vill ha 0,84 l/mil vid landsvägskörning och 1,2 vid stadskörning. I Eco Mode nöjer sig dock CC Eco Performance Concept med endast 0,7 l/mil på landsväg och 0,87 i stadstrafik. Men även i Full Power-läget ska motorn gå snålare än i standardutförande.
Sen får vi ju inte glömma den exteriöra stylingen heller, som får sägas vara sällsynt lyckad. Passat CC har fått ett effektfullt men ändå relativt diskret kjolpaket och en liten vinge på bakluckan. De stora 20-tums fälgarna med däck i dimensionen 245/30 från Yokohama bidrar också till utseendet. Bakom de stora fälgarna gömmer sig bromsar från Brembo. H&R har bidragit med ett nytt fjädringssystem. Invändigt har Passat CC uppgraderats med säten från Recaro och en inredning i blanksvarta detaljer blandade med mattsvarta ytor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.