Ett helt nytt bränsle som minskar koldioxidutsläppen dramatiskt. Det kan bli Formel 1:s recept för att slippa tävla med elbilar, men förändringarna lär dröja i ytterligare fem, sex år.

Det är F1-arrangörens konsult i tekniska frågor, den mångårige F1-ingenjören Pat Symonds, som i Viasats F1-podcast avslöjar hur F1-sporten fundera på framtidens drivmedel.
En stor regeländring sker inför säsongen 2021 och främst handlar det då om bilarnas aerodynamik. De nya reglerna ska försöka få till ännu tätare racing där bilarna ska kunna ligga lite närmare varandra på banan utan att luften bakom en bil stör nästa bil. Motorreglerna kommer inte att förändras men enligt Pat Symonds måste teamen och F1-arrangören redan nu fundera på nästa generations motorer.

– En motorgeneration lever i ungefär 10 år och framåt 2026 måste vi ha nya motorer, säger Symonds i podcasten.

Tidigare har Pat Symonds fått stora rubriker efter att han föreslagit tvåtaktsmotorer i Formel 1. I podcasten säger Symonds nu att det uttalandet mest var till för att öppna sinnet på team och beslutsfattare. F1-sporten vill nå 60 procents energieffektivitet i sina motorer och för att klara det måste regelmakarna tänka om helt. Dagens F1-motorer ligger på 50 procent och de motorer som används i vanliga personbilar på 20 till 30 procents effektivitet.

LÄS OCKSÅ: Syntetisk bensin (e-bensin)

En sak som Pat Symonds tror mycket på är så kallade syntetiska bränslen, alltså bränslen som i sin karaktär liknar bensin och diesel men som släpper ut små mängder koldioxid. På bränslesidan skulle Formel 1 kunna bidra med mycket och utveckla ett nytt bränsle för världens bilpark.

Enligt Pat Symonds är F1 inte redo för renodlade elbilar och han är inte så säker på att elbilar med batterier är framtidens lösning för F1 och bilsporten. Ett nytt syntestisk bränsle som ger F1-bilarna en mycket liten klimatpåverkan är också ett sätt att följa den nya hållbarhetspolicy som F1-sporten beslutade om i höstas. Hela F1-sporten ska sänka sina koldioxidutläpp markant de kommande åren och bland annat påverkar det hur logistik, resor och hela racingkalendern.

LÄS MER: Syntetisk diesel (e-diesel)

Viasats F1-pod men hela intervjun med Pat Symonds kommer att publiceras den här veckan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer