Så har Sverige slagit till med ännu ett rekord i nybilsförsäljning. Under 2017 registrerades nämligen nästan 380 000 nya bilar, fler än något annat år sedan statistik började föras 1946.

2016 blev ett rekordår för svensk nybilsförsäljning då 372 318 nya bilar registrerades. Det rekordet har nu raderats ut då 2017 stod för ännu bättre siffror. Under fjolåret registrerades nämligen 379 255 nya bilar i vårt avlånga land. Det är en ökning om 1,86 procent jämfört med året dessförinnan och därmed också bättre än något annat tidigare år sedan månadsvis statistik började föras året efter andra världskrigets slut. 379 255 bilar är dessutom betydligt bättre än den prognos som sattes upp för 2017 i början av förra året. Prognosen siktade mot 360 000 bilar, siffran landande alltså 5,35 procent över målet.

Det var inte bara personbilarna som slog rekord under 2017. Även lätta lastbilar och tunga lastbilar gjorde detsamma. 55 382 lätta lastbilar (upp till 3,5 ton) och 6 196 tunga lastbilar (över 16 ton) registrerades under året, ökningar om 7,2 respektive 4,8 procent.

Högre fordonsskatter och nya bonusar
Vad gäller nybilsförsäljningen under 2018 har bilbranschen satt upp en ny prognos som precis i fjol uppgår till 360 000 registreringar. Men statistikkurvan under 2018 beräknas bli väldigt unik på grund av det bonus-malus-system som införs den 1 juli 2018 och som gör att många bilar drabbas av högre fordonsskatt under sina tre första levnadsår efter registrering.

– Det kommer att medföra en ryckighet på marknaden med tidigarelagda registreringar före halvårsskiftet av bilar som drabbas av höjd fordonsskatt. Den som vill vara säker på att få sin nya bil registrerad före 1 juli i år och undvika den höjda skatten bör därför beställa sin bil omgående, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén och fortsätter:

– Samtidigt kommer vi få en senareläggning av nyregistreringar av de el- och laddhybrider som från 1 juli får en bonus som överstiger dagens supermiljöbilspremie, vilken slopas från halvårsskiftet.

Turkosa lister fram, bak och på sidorna avslöjar att Optiman är en laddhybrid.

En laddhybrid på svensk sommarväg.

Elbilarna och laddhybriderna ökade kraftigt
De så kallade supermiljöbilarna, det vill säga elbilar, laddhybrider och bränslecellsbilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, ökade under 2017 med 48 procent, jämfört med 2016, till 19 210 bilar. Därmed utgjorde supermiljöbilarna 5,07 procent av det totala antalet nybilsregistreringar under året.

Under 2018 tror branschen på betydligt högre siffror för supermiljöbilarna. Prognosen är satt till omkring 34 000 registreringar vilket, om prognosen nås, skulle betyda en ökning om 77 procent i jämförelse med 2017 samt en marknadsandel om 9,44 procent (sett till totalprognosen om 360 000 registrerade bilar).

– Även om det fortfarande är låga nivåer så håller Sverige sig väl framme och ligger på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, när det gäller andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna. När alltfler elbilar och laddhybrider kommer ut på marknaden och ersätter äldre bilar med sämre miljöprestanda så innebär det lägre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från den svenska bilflottan, fortsätter Bertil Moldén.

Sveriges bidrag i världen
I går rapporterade vi att det numera rullar cirka 3,3 miljoner elbilar och laddhybrider i världen, alltså knappt 0,25 procent av världens totala bilbestånd. I fjol såldes över en miljon elbilar och laddhybrider i världen varav Sverige bidrog med ungefär 1,5 procent av den tillväxten.

Sveriges knappa 380 000 nya bilar under fjolåret är en liten del av de ungefär 90 miljoner nya bilar som säljs i världen. 0,42 procent närmare bestämt. Därmed bidrar Sverige mer till tillväxten av elbilar och laddhybrider än till tillväxten av totala antalet bilar i världen.

Volvo XC60 2018

Volvo XC60 har lyft… hela vägen upp till toppen.

Volkswagen och Volvo störst
Sett till antalet registrerade bilar var Volkswagen-koncernen störst i Sverige med 103 156 bilar under 2017, ett tapp om 0,55 procent jämfört med 2016. Tittar vi i stället på enskilt största märke var det Volvo som var störst med 75 506 bilar, en ökning om 5,99 procent. Volvos siffra kan jämföras med Volkswagen (märket, inte koncernen) som registrerade 57 450 bilar, en minskning med 0,64 procent.

Klart störst försäljningsökning stod SsangYong för med hela 273,6 procent i pluskolumnen. Men i SsangYongs fall rörde det sig om små volymer då de ökade från 125 bilar 2016 till 467 stycken 2017. Alfa Romeo ökade också kraftigt, men 135,09 procent, men även här handlade det om små volymer. Från 208 till 489 bilar.

Av märken med större volymer var Mercedes den stora vinnaren med 19 634 registrerade bilar, en ökning om 15,49 procent jämfört med 2017. Mercedes båda huvudkonkurrenter Audi och BMW tappade försäljningsmässigt. Audi med 9,01 procent till 20 619 bilar och med 3,28 procent till 21 419 bilar. BMW passerade alltså Audi i toppen av ”tyska premiumligan” medan Mercedes låg kvar på sin tredjeplats.

Volvo XC60 etta i Sverige
Sett till bilmodell är det Volvo XC60 som dominerade 2017 med 24 090 registrerade exemplar, en ökning om 48,1 procent. Tvåa blev Volvo S90 och V90 med 22 593 exemplar och trea Volkswagen Golf med 20 055 exemplar.
Första icke-Volkswagen eller -Volvo hittas på plats åtta där BMW 5-serie placerade sig med 6 670 exemplar, strax före Toyota Auris (6 208 st) och Skoda Octavia (5 794 st).

Visa kommentarer
NUVARANDE Nytt svenskt rekord i nybilsförsäljning
NÄSTA SSC Tuatara kommer till skott?