Senaste tillskottet i Discovery-familjen är här. Helt nya Discovery Sport placerar sig storleksmässigt under vanliga Discovery.

Konceptmodellen av nya Discovery Sport fick vi se tidigare i år i form av Discovery Vision Concept, och som förväntat är produktionsversionen lite mer tillbakadragen. De bakhängda bakdörrarna som vi kunde se på konceptet har slopats, och produktionsmodellen har en konvetionell B-stolpe. I och med Discovery Sports ankomst blir Discovery en egen modellfamilj inom Land Rover, likt Range Rover.

Discovery Sport är då vad Range Rover Sport är för Range Rover. Det vill säga en något kompaktare modell. Det hela är en del av Land Rovers plan för en tydlig differentiering mellan modellfamiljerna, Range Rover är lyx, Discovery mer vardaglig och Defender för turer till diverse lerhål. När Discovery Sport tar sin plats i modellutbudet innebär det även att Freelander, som byggts i två generationer sedan 1997, utgår. Med en längd på 459 centimeter är Discovery Sport 24 centimeter kortare än Discovery men även nio centimeter längre än utgående Freelander, samt åtta centimeter längre axelavstånd. Tack vare de extra centimetrarna har Land Rover lyckats klämma in två extra sittplatser som fälls upp ur lastgolvet. Discovery Sport är dock inte sjusitsig, utan 5+2-sitsig som Land Rover själva kallar det. Andra sätesraden är skjutbar i längdled och stolsryggen är ställbar för att ge de passagerarna på tredje raden det utrymme de behöver. Med tredje sätesraden nedfälld går det in mellan 829-981 liter bagage beroende på viken position andra sätesraden har.

Land Rover Discovery Sport

Designmässigt följer Discovery Sport Land Rovers nya designspråk som designchef Gerry McGovern står för och vi först fick se när Range Rover Evoque presenterades 2011. Framifrån är det lätt att vid en första anblick missta Discovery Sport för Range Rover Evoque. Sedd från sidan eller bakifrån syns det dock tydligt att det är en helt ny modell vi tittar på. Midjelinjen sluttar uppåt för att möta den markerade C-stolpen som till viss del för tankarna till Saab 9-5, baken flankeras av två stora bakljus som lyser ilsket rött tack vare LED-teknik och förs samman via en kromlist som understryker Discovery.

Interiört är det avskalad lyx som gäller, på den markerade mittkonsolen sitter de reglage man kan förvänta sig och även manövreringen till Terrain Response-systemet. Placerad i mitten av instrumentbrädan sitter en pekskärm som mäter åtta tum och mellan mätarhusen framför föraren sitter även en färgskärm på fem tum som visar all information som är nödvändig. Vore inte det nog så går det även att få Discovery Sport med Head-up-display som projiceras i vindrutan, dock inte densamma som vi fick ett smakprov av tidigare i år som gav en illusion av en transparent motorhuv. Motorerna som erbjuds till Discovery Sport är två fyrcylindriga dieslar på 2,2 liter med antingen 150 eller 190 hästkrafter med beteckning TD4 samt SD4. Båda motorerna levererar 420 newtonmeter redan från 1 700 r/min och har koldioxidutsläpp på 149 respektive 157 gram per kilometer.

Land Rover Discovery Sport

Bensinalternativet är Si4, en fyrcylindrig tvålitersmaskin som levererar 240 hästkrafter och 340 newtonmeter och släpper ut 191 gram koldioxid per kilometer. Samtliga motorer har start/stopp-teknik, diselmotorerna erbjuds med antingen sexväxlad manuell låda eller nioväxlad automatlåda, samma låda som nyligen introducerades i Evoque. Bensinmotorn erbjuds dock endast med den nioväxlade automatlådan som levereras av ZF. Vid lansering, som blir i början av 2015, erbjuds Discovery Sport endast med fyrhjulsdrift men strax därefter kommer den att erbjudas även med framhjulsdrift. Senare under året introduceras även dieselmotorn ED4 som enligt Land Rover ska släppa ut 119 gram koldioxid per kilometer. Likt sina syskon gör Discovery Sport inte heller bort sig vid terrängkörning. Med en markfrigång på 21,2 centimeter och Terrain Response tar du dig med största sannolikhet fram till sommarstugan. Terrain Response har fyra lägen beroende på om du ska köra på gräs/grus, lera, stockar och stenar eller på sand. Beroende på valt läge optimeras bland annat styrning, gasrespons, växellåda och kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. Stöter du på ett vattenhinder ute i skogen kan du lugnt glida vidare om det inte är djupare än 60 centimeter, något som liksom terrängsystemet kan övervakas via pekskärmen på mittkonsolen.

Discovery Sport ska lanserar i början av nästa år men är än så länge inte officiellt prissatt. Den bör dock hamna någonstans mellan Freelander och Evoque vilket är cirka 330 000 kronor. Frågan är dock om Land Rover inte riskerar att eventuella Evoque-kunder i stället väljer den mer praktiska Discovery Sport.
https://www.youtube.com/watch?v=dnCi9WsheRA

https://www.youtube.com/watch?v=k5onQsM89tI


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer