Värsting-femman får en V8 med dubbelturbo och 462 hästkrafter. Och med fyrhjulsdriften blir den snabbare till 100 km/h än nuvarande M5.

BMW har presenterat vad som för stunden blir toppversionen av den nya 5-serien, internt kallad G30. Nya M550i xDrive får en V8 på 4,4 liter med direktinsprutning, variabla kamtider och dubbla så kallade twin-scroll-turbos, vilket ger 462 hästkrafter vid 5 500 r/min. Men det kanske mest uppseendeväckande är vridmomentet på 650 Nm, som är tillgängligt från 1 800 r/min.

Motorn driver alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda. Tack vare fyrhjulsdriften avverkas 0-100 km/h på fyra sekunder blankt, vilket är två tiondelar snabbare än dagens BMW M5. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Fyrhjulsdriften är på klassiskt BMW-vis kalibrerad för att ge en bakhjulsdriven känsla, och BMW utlovar krispig styrning och väghållning. Det nya flaggskeppet får också en del exteriöra attribut, bland annat ett M-sport aerodynamikpaket, 10 millimeter lägre markfrigång och 19-tumsfälgar som standard.

BMW:s M-performance-bilar ligger i gränslandet mellan standardmodellerna och de mer extrema M-bilarna. Bilarna ska vara sportiga, utan att ge avkall på användbarheten. Audi och Mercedes konkurrerar i samma ”performance light-segment” med Audi S6 och Mercedes-AMG E43.

M550i xDrive sällar sig till det befintliga modellutbudet i mars 2017. Det är inte känt vad den kommer att kosta, men priset kommer förmodligen att stanna på runt en miljon kronor.

 

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya BMW M550i xDrive närmare presenterad
NÄSTA Nästa Nissan Leaf ska kosta som bensinbil