Glöm Bubblan och Golfen – här är den moderna cabrioleten från Volkswagen. Suven T-Roc Cabriolet täcks av i höst och rullar in i saluhallarna våren 2020.

För bara ett par dagar sedan skrev vi om biltillverkarnas vilja att hitta luckor i modellfloran och täppa till dessa. Då handlade det om en källa som menade att Volkswagen var på gång att utveckla en coupéversion av märkets minsta suv/crossover T-Cross. Nu är det emellertid officiellt att en annan glipa täpps till i Volkswagens utbud – kombinationen suv och cabriolet i C-segmentet. Här är Volkswagen T-Roc Cabriolet.

Bilen gör publik debut under höstens bilsalong i Frankfurt som håller öppet 12 till 22 september men redan nu släpper man bilder och en del information om modellen som lanseras våren 2020.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

T-Roc Cabriolet kommer inte som någon chock, tidigare i år bekräftades modellen, ett projekt som ska ha kostat tillverkaren motsvarande 800 miljoner kronor. Vår spionfotograf har även fångat bilen under test på svensk mark.

Modellen har ett tungt arv att axla som efterträdare till klassiska cabrioleter som Golf och Beetle där den sist nämnda gick ur produktion förra månaden och Golf varit borta från den öppna banan sedan 2016.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Suffletten hos T-Roc Cabriolet manövreras elektriskt med en knapp mellan framstolarna i farter upp till 30 km/h och fälls på nio sekunder. Bakom baksätets skjuts ett skydd upp om bilen välter och av säkerhetssynpunkt är även ramen runt vindrutan förstärkt.

Som tillval finns Volkswagen nya infotainmentsystem MIB3, som lanserades med nya versionen av Passat, vilket ger tillgång till en rad onlinetjänster. Även Volkswagens digitala förarmiljö med 11,7-tums display finns att kryssa för. Cabrioleten kommer med paketen Style och R-Line – precis som urmodellen T-Roc.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Några kompletta tekniska specifikationer har vi inte fått ta del av ännu men motormässigt presenteras bilen med två turbomatade bensinalternativ på 115 respektive 150 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda är standard men med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som tillval för den större motorn. T-Roc Cabriolet presenteras som framhjulsdriven, ”originalet” finns med fyrhjulsdrift.

Greppet är nytt från Volkswagen men vi har sett kombinationen suv och cabriolet tidigare. 2015 kom Range Rover Evoque Cabriolet och 2011 Nissan Murano CrossCabriolet. Båda dock större och mer lyxbetonade än T-Roc Cabriolet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer