BMW och Toyota har officiellt gått ut med information om att man tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Toyota får ta del av BMW:s dieselmotorer och att de båda företagen tillsammans ska forska inom bland annat området litiumjonbatterier.

Det var i slutet av förra månaden som det dök upp uppgifter om att BMW och Toyota slår sina påsar ihop på vissa områden för att stå bättre rustade inför framtiden.
Nu har de båda biltillverkarna officiellt deklarerat att man har skrivit under en så kallad viljeförklaring om att samarbeta på medellång till lång sikt inom nästa generations miljövänliga tekniker.

Mer specifikt handlar det om att BMW kommer att dela med sig av sina 1,6- och 2,0-liters dieselmotorer till Toyotas europeiska avdelning med start 2014. Motorerna ska användas i utvalda Toyota-modeller på den europeiska marknaden. För Toyota möjliggör avtalet en bredare produktsatsning med snåla dieselmodeller och låga koldioxidutsläpp.

Samarbetet mellan de två giganterna innebär också att de sida vid sida ska forska på nästa generations litiumjonbatteriteknik och eventuellt också inom andra teknikområden.
Tidiga spekulationer gjorde gällande att BMW förmodligen skulle ta del av Toyotas hybriddrivlinor och den tekniska kunskap som japanerna besitter på området, men något konkret om just den biten finns inte nämnt i den information som finns om avtalet.

– Toyota är den ledande leverantören av miljövänlig serieteknik i volymsegmentet och BMW är den mest innovativa och hållbara biltillverkaren av premiumbilar. Vi går nu samman för att ytterligare utveckla miljövänlig teknik och ytterligare utöka vår innovativa ledarposition inom alla våra segment. Att nu börja leverera våra bränsleeffektiva och dynamiska dieselmotorer till Toyota är ett viktigt steg i vår planerade försäljningsexpansion av motorer och drivlinor, kommenterar Norbert Reithofer, BMW:s styrelseordförande, det nya samarbetet.

– Det är en stor glädje och med spänning som vi inleder en samarbetsrelation med BMW över en medellång till lång tid framöver. BMW är ett företag med egen kultur och mångårig historia av biltillverkning i Europa, och ett företag som gör bilar som är roliga att köra. I samma anda som bidrar till att främja utvecklingen inom bilindustrin och i samhället kommer båda företagen att slå ihop sina breda kunskapsområden inom främst miljöteknik för att göra ännu bättre bilar, säger Toyota-chefen Akio Toyoda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer