Opel Ampera-e har fått (några) europeiska specifikationer

Det vankas elbil med Opel-emblem i grillen. Ampera-e har, efter några månaders tystnad, världspremiär på bilsalongen i Paris om en dryg månad.

13 dagar in på 2016 slog Chevrolet till med en av Detroitsalongens mest intressanta nyheter. De visade då upp Bolt EV, en helt ny elbil med upp till 32 mils räckvidd per laddning. Då gissade vi att vi snart får se en Bolt EV i Opel-utförande, och visst blev det så. En knapp månad senare berättade Opel om Ampera-e och visade samtidigt upp två bilder. Men mycket mer än så sades inte då. Tidigare i somras fick vi syn på Ampera-e igen, dock i form av spionbilder.

Men nu när det snart är dags för bilsalongen i kärlekens huvudstad (Paris med andra ord) gör sig Opel redo för världspremiär av Ampera-e och i dag bjuder de på lite mer information, som till stora delar redan är känd i och med syskonbilen Bolt EV men som har blivit ”europafierad”.

Opel skriver att Ampera-e har en elmotor som ger 204 hästkrafter (vi skrev tidigare 203, baserat på de amerikanska uppgifterna) och 360 newtonmeter som skjuter på bilen upp till 50 km/h på 3,2 sekunder medan accelerationen från 80 till 120 km/h görs på 4,4 sekunder. Opel skriver att Ampera-e är ungefär lika snabb i accelerationen som deras sportiga OPC-modeller (exakt hur snabb den är i OPC-sammanhang kan du se i filmen nedan). Toppfarten enligt Chevrolet ligger på 146 km/h, en siffra som Ampera-e förmodligen kommer att tangera.

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

De nämner också att Ampera-e levererar lång räckvidd, dock utan att klämma fram någon siffra (förmodligen för att den inte har fått någon officiell sådan ännu). Men enligt den amerikanska körcykeln för elbilar är det 32 mils räckvidd som gäller, en siffra som kommer att justeras en aning när Europa väl får ta del av de fullständiga specifikationerna.

Opel har också utelämnat storleken på Ampera-e, något måste de ju spara till själva världspremiären. Men vi kan ju enkelt kika på Chevrolet Bolt EV för att få reda på längd, bredd, höjd och axelavstånd, även om alla ledder kanske inte är millimeterexakta för de båda syskonmodellerna.
Med 417 centimeter på längden är Ampera-e nästan 17 centimeter längre än en annan elbil som till utseendet till viss del påminner om Opeln, nämligen BMW i3. Från dörr till dörr är det 177 knappt centimeter och från gummi mot asfalt till tak drygt 159 centimeter. Avståndet mellan hjulaxlarna är 260 centimeter.

Opel Ampera-e 2017 rear

Den tyska biltillverkaren med hemvist i Rüsselsheim pratar varmt om effektiv paketering av batteriet som gör kupéutrymmet rymligt och ger bilen en låg tyngdpunkt. Vad de däremot inte nämner är batteriets specifikationer, men det har Chevrolet gjort. Batteriet är av litiumjontyp och består av 288 vätskekylda celler som tillsammans kan lagra 60 kilowattimmar. Batteripaketet är tungt – 435 kilo.

Elbilen Opel Ampera-e kommer att lanseras som något av en rullade Wifi-hotspot som sju olika mobila enheter kan vara uppkopplade mot samtidigt, antingen via Apple Carplay eller Android Auto. Senaste generationens IntelliLink-infotainmentsystem och OnStar-servicetjänsten ingår i Ampera-e.

I slutet av september lär vi har mer information om och fler bilder på Opel Ampera-e.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer