Nya Opel Corsa kommer med eldrift och som sådan blir den ett ämne för motorsport med eget mästerskap. Visas upp i Frankfurt men här är en första titt.

Nya Corsa, uppdaterade Astra och Grandland X som laddhybrid må stå i fokus i Opels monter under Frankfurtsalongen nästa månad men undra om inte denna bil kommer dra mest mest blickar: eldrivna Corsa-e kalibrerad för rallybruk.

Opel Corsa-e rally

Foto: Opel

Bilen är byggd för världens första rallymästerskap för eldrivna bilar: ADAC Opel e-Rally Cup. Cupen är dock inte ny, i dag kör man med modellen Adam som går ur produktion. ADAC och Opels program omfattar i dag hundratalet förare från 18 länder. Opel som märke har annars en gedigen rallyhistoria med fem EM-titlar och en VM-titel (Walter Röhrl och Christian Geistdörfer med Opel Ascona 400 1982) .

LÄS MER: Elektrisk rallycross får vänta

Basen för rallybilen är Corsa-e och bilen har kvar samma motoreffekt på 136 hästkrafter och batteripaket på 50 kWh. Bland ändringarna märks ny fjädring och snäppet större dimensioner – fem millimeter bredare och högre (!) samt två millimeter längre axelavstånd.

opel-corsa-e-rally-03

Foto: Opel

Bilen är även utrustad med saker som bur, brandsläckare och trippmätare. Den har kvar sin elektriska servostyrning men antisladd- och antispinnsystem är frånkopplade liksom de låsningsfria bromsarna. Handbromsen är nu av hydraulisk typ.

LÄS MER: Vi kör nya Opel Corsa (maskerad)

Bilen täcks av på riktigt under kommande Frankfurtsalong  men går att beställa redan nu. 15 bilar ska byggas till säsongen 2020/2021 och de har ett pris på under 50 000 euro (cirka 536 000 kronor).

Opel har tidigare gjort klart att eldrivna Corsa ska komma i ”GTI”-utförande – alltså som prestandabil.

Visa kommentarer