Opel Insignia Country Tourer officiell – alla bilder och fakta

Efter att modellen fått ett ansiktlyft är det nu dags för nästa nyhet i Opels Insignia-serie. Här är Insignia Country Tourer – med höjd markfrigång, fyrhjulsdrift och ruffare framtoning. Vi har alla bilder och fakta.

Opel må inte vara först ut med att göra en skogsmulleversion av en ordinär kombi i sitt modellprogram. Exemplen är många, där kanske modeller som Volkswagen Passat Alltrack, Volvo XC70, Audi Allroad och Subaru Outback är de mest namnkunniga. (Men vem minns Alfa Romeo Crosswagon?) Nu har alltså turen kommit till nyligen ansiktslyfta Opel Insignia att genomgå en likartad behandling.

Hela namnet är Opel Insignia Country Tourer, och till nyheterna hör främst en två centimeter högre markfrigång och ett tuffare, ruffare, utseende med stötfångare i stryktåligare grå plast. Opel vill med utseendet på dessa detaljer även visa ett släktskap med den mindre Opel Mokka, som enligt Opel sålt över förväntan.

Under skalet används, precis som i den fyrhjulsdrivna versionen av vanliga Insignia, ett fyrhjulsdriftssystem från Haldex. I normaltillståndet är Insignia Country Tourer endast framhjulsdriven, men systemet kan justera vridmoment steglöst mellan 0 och 100 procent mellan bak- och framaxel. Till detta kommer även den elektroniskt kontrollerade differentialbromsen eLSD på bakaxeln, som gör att även en vridmomentfördelning mellan höger och vänster bakhjul är möjlig.

Motormässigt har folket i Rüsselsheim skippat de minsta motoralternativen till Insignia Country Tourer, och två dieslar samt en bensinare tar plats i motorrummet. Bensinmotorn är den stora tvåliters SIDI-turbomotorn som även i vanliga Insignia kan kombineras med fyrhjulsdrift. (Men som inte kommer att säljas i Sverige i den tappningen.) Maskinen levererar 250 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Två tvålitersdieslar finns också på programmet, med ett eller två turboaggregat. 2,0 CDTI Biturbo ger 195 hästar och 400 Nm medan vanliga 2,0 CDTI ger 163 hästar och 350-380 Nm. Precis som vanliga Insignia finns Country Tourer med sexväxlad manuell låda eller en sexväxlad automatlåda.

Opel Insignia Country Tourer kommer att premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september, och frågan då är om den lyckas peta ner Teknikens Världs testvinnare, Volkswagen Passat Alltrack, från tronen i klassen?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer