Nya Opel Meriva svingar äntligen upp sina självmordsdörrar (FlexDoors på Opel-språk) och bjuder in oss till sin rymliga kupé. Nu får vi se kupén som ska utklassa konkurrenterna i flexibilitet och utrymme.

Nya Opel Meriva fick vi en skymt av för några veckor sedan men Opel hade utelämnat den kanske viktigaste delen – insidan. Opels främsta säljargument för nya Meriva är utan tvekan dess innerutrymmen och flexibla möblering, trots det har Opel hållit hårt på interiörbilderna. Men nu får vi äntligen se vad som finns bakom de generöst öppnande dörrarna.

På förarplats är det mycket Astra-likt. Precis som sitt syskon har Meriva en instrumentbräda som drar sig ut över dörrsidorna för att ge en mer ombonad känsla. Opel säger sig ha maximerat sikten, utrymmena och flexibiliteten. Förstnämnda har åstadkommits med smalare A-stolpar som inte ska stjäla för mycket sikt. För baksätespassagerarna har den lilla nedåtgående kurvan på fönsterlinjen större betydelse, barnen ska inte behöva sträcka på nackarna för att se ut. I framsätet uppges det ha blivit rymligare främst tack vare att instrumentpanelen har sänkts och flyttats framåt en aning. Flexibiliteten fixas med den nya baksäteskonstruktionen FlexSpace som gör det enkelt att flytta eller fälla ihop stolarna. Jämfört med tidigare är systemet förbättrat för lättare förståelse och smidigare handhavande. Baksätesstolarna kan flyttas framåt och bakåt individuellt och när mittenstolen är nedpackad i golvet kan de två kvarvarande stolarna glidas in mot mitten för att ge lite bättre svängrum för de åkande. Med alla stolar uppfällda har Meriva plats för 400 liter bagage. Med bakstolarna nedfällda går det att trycka in 920 liter men om man lastar ända upp till taket ska det gå att prångla in hela 1 500 liter bagage. En mängd prylfack och förvaringsutrymmen hittas bland annat på en räls som löper mellan framstolarna. Systemet kallas så klart FlexRail.

Vi väntar fortfarande på detaljerad information om motoralternativen, men vi vet att det ska erbjudas sex olika motorer, alla turbomatade, med ett effektspann som sträcker sig från 75 till 140 hästkrafter.

Läs mer

    Test & provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

      Avsluta prenumerationen när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer