Otippade sättet att spara bensin – bogsera en Tesla

Bensinkostnaden är för många en stor del av utgifterna i bilägandet. Särskilt om du har en stor och törstig pickup. Tur då att det finns metoder för att spara på dropparna. En av de mer oväntade, och måhända opraktiska, får sägas vara att bogsera runt på en Tesla.

Ja, det känns kontraintuitivt, att att bogsera en annan bil på något sätt ska spara bränsle. Men det är precis vad youtubern Jason Fenske, som driver kanalen Engineering Explained, för några månader sedan fick för sig att han kunde göra. Vilket han sedan bevisade.

Tänk dig scenariot att du har en Ford F-150 Raptor och en Tesla Model 3. Båda är helt tömda på sina respektive drivmedel – ingen bensin i tanken på pickupen, och ingen laddning kvar i batteriet på Teslan. Du får då en liter bensin, och ska ta dig så långt som möjligt. Vad skulle vara mest effektivt?

För att ta reda på detta valde Fenske att först kolla om han kunde ladda sin Tesla Model 3 genom att bogsera den. Tesla har, likt de flesta elbilar, bromskraftsåtervinning som laddar batteriet när man släpper gasen eller bromsar. Det är denna funktion som man kan utnyttja till att alltså ladda en Tesla genom att bogsera den efter en annan bil. För bilen blir bogseringen som en lång nedförsbacke, och färddatorn visar negativ förbrukning.

MISSA INTE: Gör vårt quiz och få Teknikens Värld Premium gratis

När detta visade sig fungera, ställdes frågan hur långt den laddningen skulle räcka. Testerna, som Fenske med en vän genomförde på på Toronto Motorsports Park i Kanada, visade att ett varvs bogsering gav lite drygt ett varvs räckvidd i Teslan.

Den sista frågan som behövde besvaras var hur förbrukningssiffrorna såg ut. Utan någon Tesla på släp kunde Ford F-150 Raptor, i Fenskes körning, 10,7 engelska mil (17 km) på en gallon (knappt fyra liter) bensin. Omräknat blir det dryga två liter milen. Inte särskilt upplyftande siffror, och till och med ett hack över de officiella förbrukningssiffrorna (som då inte heller hävdar att F-150 Raptor är snål med dropparna).

Bogserande en Tesla blev siffran, förstås, ännu högre. Nära sju liter milen, eller 3,4 engelska mil (5,5 km) per gallon. Ohyggligt törstigt, men under samma körning/bogsering lyckades Teslan ladda tillräckligt för att i sig själv ta sig hela 18,1 engelska mil (30 km) på den kraften. Resultatet blev alltså en sammantagen sträcka på 21,5 engelska mil (34 km), eller en bränsleförbrukning på ”bara” strax över litern per mil, i stället för de två liter milen som F-150 Raptor på egen hand representerade.

Låter det förvirrande? Det är faktiskt inget konstigt. Hade Teslan fått elenergi motsvarande energimängden i de knappa fyra literna bensin, så hade den haft 108,5 engelska mil, runt 170 km, i räckvidd. Olika sorters energi är svåra att jämföra, men vi kan i alla fall se att förlusterna i bogseringsförfarandet är stora, men ändå inte tillräckligt stora för att kompensera den högre förbrukningen hos den törstiga dragbilen.

För att ta samma slags exempel med två bensinbilar, så hade man också kunnat hälla över bensinen från en F-150 Raptor, till, till exempel, en Skoda Fabia. Och även om du skulle råka hälla ut över hälften av bensinen emedan du gör detta, så hade ändå Skodan kommit längre på dropparna. I det här fallet motsvarades spillet av energiförlusterna vid bogseringen.

Själva testet, och mer om hur det genomfördes, kan du se på Jason Fenskes Youtubevideo här nedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer