De senaste åren har priset för elbilsbatterier rasat med 70 procent. Det kan betyda att elbilar blir bra mycket billigare ganska snart.

Nu kommer elbilarna på bred front, men trots att en elmotor är mer energieffektiv än en konventionell förbränningsmotor möts de med en hel del skepsis. Till stor del på grund av de höga inköpspriserna, även om vi har sett en marginell prissänkning de senaste åren.

Det händer mycket i elbilsbranschen nu och ny teknik utvecklas hela tiden, bland annat nya effektivare batteritekniker och karossdelar som agerar batterier.

Enligt ett samarbete mellan forskare på KTH och Stockholm Enviroment Institute, SEI, kan elbilar komma att konkurrera ekonomiskt med konventionella bilar tidigare än vad experter hittills trott.

Så länge batterikostnaden är hög är biltillverkare tvungna att kompromissa mellan räckvidd och pris, men det kan det alltså bli ändring på snart.
Enligt rapporten kostade elbilsbatterier år 2007 över 8 600 kronor per kilowattimme, sju år senare, 2014, låg kostnaden på 2 600 kronor per kilowattimme. Ett prisras på hela 70 procent.

– Situationen är imponerande särskilt som produktionen och försäljningen av elbilar gått upp rejält först de senaste åren. Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1 300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet. Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar, säger Björn Nykvist, forskare på SEI.

Liknande studier som denna har även gjorts tidigare och nått ungefär samma resultat. Utvecklingen går framåt och snart kanske vi alla kör elbilar, om vi ens kör bilar överhuvudtaget.

Visa kommentarer