Pagani anklagas för fusk hos Top Gear

Huayra är Paganis senaste och snabbaste. På Top Gears berömda bana slog den till med en rekordtid som fick många att häpna. Nu anklagas Pagani för att ha använt oärliga metoder. Pagani slår dock ifrån sig.

En lista som många slaviskt följer är den för supersportbilar runt Top Gears testbana. Att ligga överst i den listan är synonymt med ära och berömmelse för en biltillverkare. Och så klart riktigt bra PR-mässigt.
Under säsong 16 av Top Gear för två år sedan slog Ariel Atom till med en fantastisk tid på 1 minut och 15,1 sekunder. En tid som har stått sig tills alldeles nyligen. För i avsnitt ett denna säsong, den nittonde, kom italienska Pagani Huayra från ingenstans och tvålade dit alla andra bilar med en supertid på 1 minut och 13,8 sekunder. 1,3 sekunder före Ariel Atom, 3,0 sekunder före Bugatti Veyron Super Sport och 3,8 sekunder före Koenigsegg CCX (Koenigsegg har inte deltagit sedan 2006, Agera R har därför inte körts på Top Gears testbana).

Den nya fantastiska tiden av Pagani Huayra hyllades genast på forum runt om i världen. Men strax därefter började det bildas smolk i italienarnas glädjebägare. På forumet teamspeed.com kom anklagelser om att Pagani fuskat sig till tiden. Detta efter att någon eller några observerat att Huayran som kördes hade en typ av däck när den fotograferades och en annan typ när den kördes på banan. Bandäcken sägs ha varit handskurna racingslicks. Alltså inte gatlegala och därmed ska inte tiden runt banan giltigförklaras.
Dessutom, som lök på laxen för Pagani, är det flera som observerat hur stabil Huayra var på Top Gear-banan. Bilen var inte ens i närheten så stabil när Fifth Gears Jason Plato lekte med den och testade den.

Pagani slår dock ifrån sig mot anklagelserna. I ett uttalande, efter att Top Gear frågat dem, säger de att däcken som användes vid rekordtiden var Pirelli PZero Trofeo. Med andra ord inga handskurna racingslicks. I ett tidigare pressmeddelande, som släpptes direkt efter rekordtiden för en månad sedan, skrev Pagani faktiskt att det var Pirelli Pzero Corsa som användes. Lite tvetydigt minst sagt.

Om Pagani fuskat eller ej vet vi helt enkelt inte. Men denna historia drar upp en annan till ytan, nämligen den där Chris Harris från brittiska Evo Magazine avslöjade hur Ferrari preparerar sina bilar innan de lämnas ut till test, för att vara optimala och i sitt esse just för det specifika testet. Chris Harris berättelse är skrämmande men också mycket intressant läsning.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer