Italienska bilbyggaresset Horacio Pagani har stora planer för sitt företag. När supersportbilen Zonda nu börjar bli till åren kommen är det dags för en ny modell. Samtidigt passar Pagani på att utvidga verksamheten med en ny fabrik.

Pagani Zonda är, i konkurrens med den svenska stoltheten Koenigsegg, en av de allra mest extra sportbilar som får köras på allmän väg. Mannen bakom bilen, Horacio Pagani, nöjer sig dock inte med att ha byggt en konkurrenskraftig bil med små medel. Horacio har stora drömmar för sitt företag och de kommande åren blir förändringarna för Pagani omfattande.

I motsats till Zonda ska den nya bilen tillverkas i förhållandevis stort antal och säljas på flera marknader. Den nya bilen som än så länge går under namnet C9 beskrivs som en global bil. För att fler delar av världen ska kunna ta del av C9 tvingas Pagani utvidga sin verksamhet. Det är framförallt en förväntad stor efterfrågan från USA som motiverar Pagani att etablera en helt ny, hypermodern fabrik intill den redan existerande i Modena. Nuvarande Zonda byggs ovanligt långsamt. Endast 16 bilar färdigställs varje år, vilket inte håller om man ska ge sig på en global satsning. Den nya fabriken är visserligen inte heller någon bilspottande industri. Tillverkningen ska fortfarande ske för hand, men eftersom den nya fabriken blir tre gånger större än den gamla hoppas man nå en kapacitet på 60 bilar per år, rapporterar EVO. Fabriken ska starta sin verksamhet någon gång under år 2010, samma år som C9 lanseras.

Livet för nuvarande Zonda börjar lida mot sitt slut. Produktionen förväntas avta inom de närmaste tolv månaderna, främst på grund av att den AMG-preparerade 7,3-liters V12-motorn inte ska fortsätta byggas. AMG får dock fortsatt förtroende då de uppges ha fått uppdraget att förse även C9 med en motor, den här gången en mindre V8. I dagsläget pågår uthållighetstestkörningar med fyra C9-prototyper. Den nya bilen tros bli mycket lik Zonda, om än något mindre.

Provkörningar

    Test


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer