Världens tuffaste ökenrally är Dakar som tidigare hette Paris-Dakar-rallyt. 1983 vann Volvo den lätta lastbilsklassen med en i princip standardutrustad terrängbil C303, besättningen bestod av tre stycken Volvo-anställda. Vi lånar vinnarvagnen 37 år efter bragden och försöker snitsla oss genom vildmarksdjungeln på egen hand.

Den som gjort allmän värnplikt har med största sannolikhet en högst egen uppfattning om Volvos slitvargar till terrängbilar. Ända sedan 1950-talets ”Terrängsuggor” – Rptgb 915 (TP21) – via ”Valpen” L3314 (Tgb 903) samt dess storebror C303 (Tgb 11) har Volvo levererat till Försvaret. I modern tid utgör mest Mercedes-Benz och Volkswagen Transporter mobila persontrupprörelser men fortfarande finns några kamouflagepenslade Tgb 11 i aktiv gröntjänst.
Modellen kom 1974 och avlöste den mindre Valpen, som även gick under namnet Laplander och senare med kommersiell beteckning C202. Terrängbil 11 fanns även som 13 och 20, de båda senare förlängda treaxliga med sexhjulsdrift. Tgb 11 var 4×4 av det rätta virket, så pass duktig att Volvo Lastvagnar försökte sig på en kommersialisering av den beprövade tekniken. Cross Country C303 blev modellens civila namn, ”30” för 3,0-liters rak sexcylindrig sugmotor och ”3” stod för bilens totalvikt tre ton. När det var dags för Volvo V70 XC att debutera 1997 var Volvo Personvagnar tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget.

– Mercedes-Benz med Unimog var mycket aktiva och sturska i sin marknadsföring av sina terrängbilar, vi ville visa att Volvo var lika bra – därför fick vi go ahead på vårt ökentävlingsprojekt, berättar pensionären John Granäng ståendes bredvid sin alldeles egna ”fadderbil” på Volvo Museum.

Volvo Cross Country C303 1975

Foto: Glenn Lindberg / BMB

John Granäng sköter noga om vinnarvagnen som till vardags står utställd på Volvo Museum.

Granäng var provutvecklare hos Volvo med terrängbilar som specialitet och var självskriven som Dakar-teammedlem. Övriga i besättningen var Hasse Henriksson och Sture Bernhardsson, båda Volvo.

– Vi blev färdiga med tävlingsbilen i november. Hann med att träningsköra en testsväng upp till Strängnäs och tillbaka innan det var dags för transportsträckan ner till Paris juldagen 1982, förklarar Granäng vinnarteamets Dakar-förberedelser.

Det Granäng inte vet om Volvos militärbilar är inte värt att veta. Han började redan 1964 då Tgb 11 än så länge var i sin linda.

– Att provköra prototyper var en stor del av arbetet. När vi skulle göra rullning/vältningsprov med den öppna versionen styrde jag bilen med tömmar från bakluckan på annan bil, berättar Johan Granäng piggt.

Volvo Cross Country C303 1975

Foto: Glenn Lindberg / BMB

Nästan inget stoppar C303. Notera ”Cross Country”, namnet användes på den civila versionen.

När amfibievarianten skulle testas var det i fartygstätt Göta älv eller i stilla Härlandatjärn mitt i naturområdet Delsjön just utanför Göteborg. Det senare lär knappast ha getts tillstånd i nutid. Totalt byggdes fem vattenburna 11-prototypbilar, men Försvaret tackade nej på grund av kostnaden.

– Jag körde även fältprover med kommande Volvo 140-serien, med mycket hysch-hysch och hemlighetsmakerier. Bilarna var försedda med små fenor på skärmarna både fram och bak. För att förvilla extra hade vi klistrat fast egengjorda emblem med namnet ”Mazuo ZT92”. Men vi blev röjda ändå av nitiska reportrar, berättar Granäng och ler.

Fältmässigt liv ingår i levernet och brukandet av C303, som förare är elementen ständigt närvarande. Allt går liksom ofiltrerat genom kroppen på en. Tidsoptimist som undertecknad är bokar jag vår mästerfotograf Lindberg klockan åtta en vardagsmorgon. Orsaken är att han ska plåta en ny fiktiv startbild. Naturligtvis i Paris. Med målbild oändliga stäpper, vilda djur och ökensand som grumlar ögonen. Från sin plats på Volvo-museet till Paris är sträckan för C303 ”Dakar” alldeles för lång. Därför skymtar jag Glenn komma körandes i rentvättad ny fin testbil strax före åtta strax utanför Runtuna. I Sörmland. Sverige. Det gäller att känna till sina olika Paris.

Som värnpliktig körde undertecknad en hel del med Tgb 11 och min genuina lärdom är att bilen inte är någon fartfantom. Muskelstyrkorna finns på andra, mer över-stock-och-sten-håll. Därför blir det till att stiga upp innan man gick och lade sig, sitta upp bakom den lilla liggande bakelitratten i kvällsottan och brumma iväg. Toppfarten för Tgb 11 inom Försvaret är satt till 70 km/h, instruktionsboken upplyser om 80 km/h men i själva verket blinkar ”100” upp i min mobiltelefons nedladdade fart-applikation. Känslan är att sitta inuti slöjdsmagisters träsvarv. Bullret är öronbedövande, styrkänslan vagare än tvål på duschgolvet och sopptörsten hos B30 med dubbla SU-förgasare är som när Haddock halsar rom. Men trivselfaktorn är på topp. Utsikten genom de plana, tevestora, kvadratiska och öppningsbara vindrutorna är majestätisk. Tankarna rinner iväg till farttrion som 1983 drog iväg från Paris med Dakar som slutdestination.

 

Volvo Cross Country C303 1975

Foto: Glenn Lindberg / BMB

Trafikstockning mitt i ingenstans. Hans Hedberg tutar helt i onödan, låter sedan naturen ha sin gång.

För att stävja den ohemuliga bensintörsten monterades extra bränsletankar som komplement till standardtankens 84 liter. Närmare 400 liter bunkrades upp varje ökenmorgon, från tävlingsorganisationens temporära depåer där det tankades direkt från bensinfat. Rallyt 1983 gick över 14 specialsträckor på lika många dagar, längsta etappen var 70 mil och skulle klaras på maximitiden 12 timmar.

Volvo Cross Country C303 1975

Foto: Glenn Lindberg / BMB

Se där! Ute i Bråvikens dimhöljda vatten siktas ”Afrika”. Om vi ändå hade amfibiebil.

Själv har jag och foto-Glenn räknat ut att fixa dryga hundra mil på mindre än ett dygn. Men då korsas inga öknar eller Atlasberg, däremot stöter vi på både asiatiska (!) kameler, sandtäkter och svenska grusvägar genom vindlande tallskogar. Från Bråvikens norra strand siktas även Afrika (!), beläget på en ö mellan Norrköping och Kolmården. Så helt vilse är vi inte.

C303:an är som ett levande museum, en verklig maskot! Var man än stannar kommer folk fram och frågar ”Vad?”, Varför?”, Hur?”. Tävlingsutrustningen är bevarad efter alla samlarår inom Volvo-sfären. Baksätets specialsingelsits är rena paradiset jämfört med klappstolarna i framsätet som mest liknar enkla kontorsstolar från 1970-talet. Tävlingsteamet -83 körde med rullande schema och delade lika på uppgifter som att köra, navigera, meka och fixa kaffe. Bryggaren med sitt väggfäste finns kvar liksom kylboxen på höger sida.

För transportsträckor – motorväg – uppskattas handgasreglaget som under lumpartiden användes för att få upp motor- och den viktiga kupévärmen i radiohytten på ”min” Tgb 1112.
För att simulera ökennavigering använder vi extra grovt sandpapper som karta och snart är vi ur spår – foto-Glenn, jag och C303. Bra då med rejäl markfrigång genom sina sinnrika portalaxlar och kraftfull fördelningsväxellåda som sköts via den vanliga växelspaken. Det var definitivt ingen barnlek att vinna världens tuffaste ökenrally 1983.

I julas intervjuades Hans Hedberg i Sveriges Radio P4 av Kenneth Tonef angående Volvo Cross Country C303 och bjöd även på lite upplysningar om hans unika Volvo 245 Cross Country. Vill du höra intervjun klickar du här. Hans hör du om du spolar in till ungefär 11 minuter in i avsnittet.

Paris-Dakar

Dakarrallyt, ursprungligen kallat Paris–Dakar-rallyt, är ett årligt terrängrally för bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Rallyt startades av fransmannen Thierry Sabine 1978 och gick ursprungligen från Paris till Dakar. Sträckan har dock varierat genom åren och sedan 2009 är tävlingen flyttad till Sydamerika. Oroligheter i olika afrikanska länder rallyt korsat har vid ett flertal tillfällen varit ett stort problem för arrangörerna. Bland annat har sträckor ställts in eller bytts ut efter hot om terroristattacker, kidnappningar, plundringar.

Volvo Cross Country C303 1975 i Paris-Dakar 1983

Målgång 1983 i Dakar. John Granäng, Sture Bernhardsson och Hasse Henriksson.

Starten för 2020 års rally, nummer 32 i ordningen, går av stapeln den 5 januari i Jeddah och går genom Saudiarabien med målgång i Qiddiya den 17 januari. Huvuddelen av Dakar-sträckorna går utanför vanliga vägar, över sanddyner och liknande. Detta gör rallyt mycket krävande för såväl fordon som förare och endast ett fåtal lyckas fullfölja hela rallyt. Tävlingen handlar inte lika mycket om snabbhet som de flesta andra rallyn, utan mer om uthållighet och orienteringskunskaper. Rallyt arrangeras av Amaury Sport Organisation.

Volvo Cross Country C303 1975 i Paris-Dakar 1983

Grundaren av rallyt, fransmannen Thierry Sabine, deltog år 1977 i ett rally mellan Abidjan i Elfenbenskusten och Nice i Frankrike. Han körde dock vilse mitt ute i den libyska öknen på sin motorcykel, men blev räddad och kunde återvända till Frankrike. Sabine blev mycket fascinerad av landskapet i den afrikanska öknen och ville dela med sig av upplevelsen till så många som möjligt. Han skapade då ett rally, kallat Paris-Dakar-rallyt. Det första rallyt kördes under årsskiftet 1978/1979 och det blev fransk seger i både bil- och mc-klassen. Sabine omkom i en helikopterolycka i Mali under Dakarrallyt den 14 januari 1986.
Utöver kända rallyförare, som exempelvis Colin McRae, Carlos Sainz och Ari Vatanen, har Dakarrallyt även uppmärksammats efter att flertalet andra kända personer deltagit i rallyt, bland annat störtloppsåkarna Luc Alphand och Bernhard Russi, affärsmannen Mark Thatcher, Albert II av Monaco och Caroline av Hannover.

Volvo Cross Country C303 1975 i Paris-Dakar 1983

Flera svenska förare har deltagit i rallyt genom åren. Två svenskar har vunnit rallyts personbilsklass, dels föraren Freddy Kottulinsky (1980) och dels kartläsaren Bruno Berglund (1989-1991). Sverige har gjort sig ett namn då flera av de svenska deltagarna som ställt upp i rallyt varit kvinnor. Mest känd är kartläsaren Tina Thörner till den legendariska rallyföraren Colin McRae åren 2004 och 2005. 2006 kom Thörner tvåa tillsammans med Nasser Al-Attiyah. 1999/2000 ställde hon upp i rallyt tillsammans med den tyska föraren Jutta Kleinschmidt som slutade på en uppmärksammad tredje plats i rallyt. Andra förare som deltagit är Olle Ohlsson, Annie Seel, Maria Sandell, P-G Lundmark, Lukas Lundin och Thomas Berglund. Första gången ett helsvenskt stall i bilklassen ställde upp var 2002 när teamet Håkan Roos och Calle Rosenblad startade med en Toyota i bilklassen.

Volvo Cross Country C303 1975

Tillverkades
1974-84 i cirka 8 500 exemplar.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Dubbla förgasare. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 89,90/80,0 mm, cylindervolym 2 980 cm3. Max effekt 117 hk (86 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 206 Nm mellan 2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 4-växlad manuell låda, hög- och lågväxel.


Fjädring/hjulställ
Bladfjädring, stela axlar fram och bak.


Styrning
Ej servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Trummor fram och bak.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 280/80 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 230, längd 435, bredd 189, höjd 217 (utan takutrustning), spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 38. Tjänstevikt 2 470, maxlast 830, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 84 liter. Frigångsvinklar f/b 45/45 grader. Vaddjup 70.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u., toppfart 100 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning ca 2,0 l/mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer