Foto: Glenn Lindberg

PeO K: Stockholms GP 1975

Så drömde vi ljuva tankar om ett Formel 1-lopp i huvudstaden

Att ta motorsporten till folket istället för att de ska behöva åka massor av mil har länge varit en hjärtesak. Men ofta ganska svårt att genomföra. I Monte Carlo har man gjort detta sedan 1929 med Monacos Grand Prix. En tävling som i dag hade varit omöjlig att skissa på men den får fortgå eftersom det är just Monacos GP.

Men på senare år har motorsporten verkligen kommit folket närmare. Singapores Grand Prix och stadsbanan i Valencia är två utmärkta exempel på det. Nu planeras det stadslopp även i Bangkok. I London finns det faktiskt alltjämt de som fortfarande tror på ett gatlopp i Formel 1.

I Sverige har det varit sämre utdelning. Det skissades på ett Formel 1-lopp i Göteborg för 1987. Allt var i stort sett klart, det var bara finansieringen som saknades. Och den infann sig aldrig. Det skissades också på ett BTCC-löp i Göteborg men inte heller det blev av. Det har emellertid körts gatlopp i Norrköping även om det bara var för Lancia Lady Cup.

Solvallabanan är inget direkt stadslopp men i alla fall på promenadavstånd från Sundbyberg. Från centralen i Göteborg tar det en kvart att gå till Göteborg City Arena.

Men det har körts ett Formel 1-lopp i Stockholm. Året var 1975 och det skedde bara i Teknikens Värld och utformade sig i legendariske motorjournalisten Gunnar Fribergs huvud. Och det redan i Teknikens Värld nummer 13 1970!

”Frippe” var en av Teknikens Världs allra mest uppskattade reportrar och än i dag vill folk vi träffar på reportageuppdrag prata om Gunnar Friberg. Tyvärr dog Gunnar Friberg en alldeles för tidig död men hans alster lever kvar. Så här var Stockholms Grand Prix 1975, allt enligt Gunnar Friberg.

”Stockholms Grand Prix började som en vag idé från Prins Bertil men togs emot väl av den nye ordföranden i stadsfullmäktige. Den främsta orsaken till det var nog att Stockholm börjat bli mossig som turiststad sedan all pornografi förbjudits i en sensationell lag från 1972. Sedan staden sagt okej skissade KAK snabbt upp bansträckningen. Start och mål vid Dramaten, accelerationssträcka på Strandvägen med depå mellan körbanorna. Ett kurvigt men snabbt avsnitt på Djurgårdsbrunnsvägen, över bron vid värdshuset, sedan ett smalt och krokigt avsnitt på Rosendalsvägen förbi Rosendals slott.

Över Bellmans väg ner till Djurgårdsvägen och sedan tillbaka till Strandvägen. Sedan runt Nybroviken, över Nybrokajen och nya Strömsbron till Skeppsbron i Gamla Stan.

Förbi Slottet (Kungens kurva) och upp till Österlånggatan, via Mälartorget till Drottninggatan, runt fontänen vid Sergels torg och sedan tillbaka till start och målområdet via Hamngatan. Fyrtio varv, totalt 240 kilometer.

De praktiska problemen löstes ganska enkelt. Från tunnelbaneuppgångarna inom tävlingsområdet ledde bevakade korridorer till publikutsläpp utanför banan.

Tunnelbanans spärrvakter sålde även biljetter till tävlingen och 53 000 åskådare såg tävlingen. Totalt under hela helgen kom 202 000 åskådare och de portabla läktarna som satts upp vid Strandvägen och Sergels torg var fullsatta. 800 poliser från hela Sverige hade kallats in men det visade sig senare att hälften hade räckt. 

Det enda notabla intermezzot under tävlingarna var då en skämtare lyckades få igång trafikljusen på Skeppsbron. Ronnie Peterson, som då låg sjua i sin March 751, fick rött ljus och trampade automatiskt på bromsen och sladdade in i ett tullskjul på Finlandskajen. Bilen blev skrot men Ronnie klarade sig utan skador.

Som förlopp kördes Formula Volvo, den nya klassen som slagit så bra både i Sverige och i utlandet.”

Gunnar Friberg skrev som sagt artikeln 1970 och kunde ju inte förutspå att Joakim Bonnier skulle omkomma i en olycka på Le Mans den 11 juni 1972. Så Joakim Bonnier var huvudaktör i Stockholms Grand Prix 1975. ”Joakim Bonnier hade dominerat hela säsongen och skulle bli världsmästare om han vann Stockholms Grand Prix och var träningssnabbast. 

Han lyckades med båda sakerna och lade sedan av med Formel 1. Långt sedan trafiken släppts och city öppnats var Stockholm en karnevalsstad. Det verkade som om folk inte ville gå och lägga sig – varenda uteservering var mer än fullsatt. Teknikens Värld pratade med ett gäng motorhabituéer som samlats kring en flaska Mosel och alla var rörande eniga.

– Vad fan skall man i Monte Carlo och göra nu! Stockholms Grand Prix är ju så mycket bättre! Skål!”

 

Krönikan publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 10/2012. Beställ ditt exemplar av den genom att klicka här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!