Sällan kan miljöbilar kallas sportiga och ännu mer sällan kan sportiga GT-bilar kallas miljövänliga. Nu försöker Peugeot ändå kombinera begreppen med den nya miljöbilen 107 GT.

GT-beteckningar brukar vanligtvis inte höra hemma på miljöbilar och inte heller vice versa. Men nu ger sig Peugeot i kast med den svårlösta ekvationen. Det är lilla 107 som har gått och blivit en liten tuffing, samtidigt som miljöbilsbeteckningen kvarstår.

Hemligheten bakom kombinationen är att Peugeot 107 GT i själva verket inte är mer ”GT” än en vanlig 107. Förutom själva namntillägget är det inte mer än stripes, rödlackerade backspegelhus, 15-tumsfälgar och sportavgassystem som skiljer mot en vanlig 107. I utrustningen ingår luftkonditionering, CD-stereo och dörrtrösklar med GT-emblem. Rent visuellt får man ändå säga att Peugeot har lyckats bra, speciellt baktill har 107 fått en sportigt uttryck tack vare de dubbla utblåsen.

Precis som vanligt är det den 68 hästkrafter starka 1,0-litersmotorn som tjänstgör. Sedan i våras släpper motorn ut 106 gram koldioxid per kilometer och kräver 0,45 liter per mil vid blandad körning. För att bli en Peugeot 107 GT rikare får man finna sig i att bli minst 126 000 kronor fattigare.

Test- & provkörningar

    Läs mer


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer