Peugeot 108 officiell – fakta och bilder på 107:ans efterträdare

Efter drygt 800 000 exemplar är det nu dags för Peugeot 107 att pensionera sig. In på scenen kommer i stället 108 som lockar med tuffare paketering och nya lösningar. Häng med!

Efter nio år och ett par ansiktslyft är det dags för lilla citybilen Peugeot 107 att dra sig tillbaka från rampljuset. In kliver i stället Peugeot 108 med ett betydligt tuffare och robustare utseende som tydligt hämtat inspiration från både 208 och nya 308.
En stor nyhet för 108 kontra 107 är karossutförandet. Tredörrars och femdörrars finns precis som tidigare, nytt är däremot cabrioletversionen, kallad 108 Top, som med sitt tygtak tillåter soldyrkande förare och passagerare att blotta sina hjässor.

Peugeot 108 är 3,47 meter lång (eller kort, beror på hur man ser det) vilket gör den både två och tre centimeter längre än sin föregångare. Femdörrarsversionen av 107 var nämligen 3,44 meter lång medan tredörrarsversionen var 3,45 meter. Peugeot 108 är därmed sju centimeter kortare i rocken än en annan liten smidig stadsbil vid namn Volkswagen Up (vars syskonbilar är ännu lite längre).
På bredden mäter 108:an 1,62 meter, en centimeter smalare än sin föregångare och två centimeter smalare än konkurrenterna från Volkswagen-gruppen. En annan tysk minibil, Opel Adam, är betydligt bredare – och avsevärt mycket längre också, för den delen.
Spårvidden fram och bak är något utökad jämfört med hos föregångaren och tjänstevikten är på låga 840 kilo, det vill säga 60 kilo mindre än den lättaste 107:an (tredörrars).
Chassit är av beprövad konstruktion med MacPherson-ben i framvagnen och bakvagn med halvstel axel.

I 108 har Peugeot sin smidigaste bil ämnad kanske främst för stadstrafik. Vändcirkeldiametern är 9,6 meter, 0,8 meter bättre än hos storebror 208 men sämre än 107:ans 9,46 meter. Korta överhäng både fram och bak samt god sikt runt hela bilen bör göra den lättmanövrerad i stan och på andra trånga ställen. Backkamera finns som hjälpmedel om bakåtsikten ändå inte räcker till.

Utrymmena interiört ska vara goda och i bagageutrymmet ryms 196 liter då bilen är utrustad med punkteringskit. Väljer man riktigt reservhjul dras volymen ned till 180 liter. Har man mer skrymmande föremål går det att fälla baksätet (50/50-delning) för att få plats med upp till 750 liter. Lastutrymmet är aningen tajtare än hos 107:an. En meter är det mellan hjulhusen som sticker upp i bagageutrymmet och nivån på lasttröskeln är 77 centimeter.

Vi får i skrivande stund tyvärr inte se interiören i Peugeot 108, inte mer än det vi kan snegla oss till på exteriörbilderna. Det vi ser är dock modernt och propert utfört. Instrumenthuset utgörs av en stor central mätare och mittkonsolen har en utskjuten placering. På den finns en sju tum stor pekskärm där stereo, färddator och bilens inställningar kan skötas, men skärmen kan också spegla din smarta telefon via antingen bluetooth eller kabel.
Funktionen Mirror Screen, som använder sig av den standardiserade MirrorLink-tekniken, speglar telefonens funktioner, exempelvis navigation, låtlistor, appar och annat som du alltid bär med dig i din mobiltelefon. Android, iOS (Apple), RIM (Blackberry) och Windows (Microsoft/Nokia) fungerar med systemet.

På säkerhetssidan läser vi att 108 är utrustad med sex krockkuddar. En förarkrockkudde, en passagerardito, två främre sidokrockkuddar samt sidokrockgardiner för både fram och baksäte. Tyvärr nämns ingen knäkrockkudde. Isofix-fästen för barnstolar finns i baksätet.

Under den korta huven är det två motorer i fyra olika utföranden som är aktuella vid lanseringen. Alla är trecylindriga och kopplade till femväxlade manuella lådor. Snålast är 1,0 e-VTI som med 68 hästkrafter släpper ut 88 gram koldioxid per kilometer. Därefter kommer ytterligare två 68-hästarsversioner, 1,0 VTi, men som släpper ut antingen 95 eller 97 gram per kilometer. Lägg på ytterligare två gram utöver nämnda 97 så har du ”värstingen”, det vill säga nya 1,2 VTi Puretech med 82 hästkrafter.

Peugeot 108 jämfört med 107 bjuder inte bara på större valfrihet sett till antalet karossversioner där Top-cabrioleten är en av dem. Peugeot har nu hoppat på tåget att låta kunderna få möjligheten att göra sina små stadsbilar personligare. Detta var något Fiat var tidigare ute med när nya 500 lanserades för sju år sedan, därefter har allt fler tillverkare hängt på, bland annat Opel med sin Adam.
Karossen kan fås lackerad i tvåtonslack, backspegelkåporna kan beställas i kontrasterande färger och en mängd olika exteriöra dekaler finns om man inte är nöjd med de åtta olika karosskulörer som finns (varav två är unika för 108). På insidan finns olika klädslar, golfmattor och dekorpaneler att välja mellan. Totalt handlar det om sju olika så kallade personlighetsteman och tre interiöra varianter.
Tre olika utrustningsnivåer är det som gäller: Access, Active och Gallium.

Cabrioletversionen – 108 Top – med sin skjutbara tygsufflett, en lösning som blir allt mer populär i den här storleksklassen, bjuder på en 80 gånger 76 centimeter stor öppning. En vindavvisare fälls upp så fort man trycker in knappen för ”takfällning”.

Peugeot 108 har världspremiär på bilsalongen i Genève 4 mars. Till Sverige kommer den i slutet av sommaren. Några priser är ännu inte satta.

Visa kommentarer