Peugeots absoluta storsäljare uppdateras, delvis ny design, uppdaterade motorer och säkerhetsteknik.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Peugeot 208 lanserades 2012 och fick ta över stafettpinnen från 207 som då sålts i sex år. Nu tre år efter lanseringen är det dags för en lättare uppdatering för att hänga med konkurrenterna.

Utseendet har dock fått marginella förändringar, strålkastarna har fått en något ny design med ny ljussignatur tack vare LED-varselljus, grillen har breddats och fått nya kromdetaljer och dimljusen sitter placerade längre ut vilket ger 208 ett bredare uttryck.

Bak ser det mesta ut som tidigare förutom bakljusen som nu har LED-lampor med 3D-effekt. I övrigt tillkommer en del nya färger samt nydesignade fälgar.

I kupén har Peugeot jobbat med exklusivare materialval och installerat en del nya ljusdekorer i vitt och blått. I mittkonsolen sitter ett nytt infotainmentsystem med 7-tums pekskärm som tillåter telefonanslutning via både Bluetooth och USB.

208 erbjuds även i GT-utförande som bland annat innebär blanksvart grill, 17-tumsfälgar, kromlister kring sidorutor och avgasrör samt sportstolar i halvläder.

Liksom tidigare är GTi-versionen det värsta du kan köpa och har en turboladdad 1,6-litersmotor på 208 hästkrafter, åtta hästar fler än tidigare. Utbudet av övriga motorer är brett, tre dieslar på 75, 100 eller 120 hästkrafter där den sistnämnda har sexväxlad manuell låda och de svagare en växel mindre.

Bensinmotorer på 1,0 liter och 68 hästkrafter samt 1,2 liter med antingen 82 eller 110 hästkrafter. 82-hästaren erbjuds utöver femväxlad manuell låda även med en femväxlad automatiserad manuell låda och start/stopp-system. Det sistnämnda är för övrigt standard i 110-hästaren. 1,0 och 1,2-litersmaskinerna är samtliga trecylindriga.

Starkaste bensinmotorn är i grunden samma motor som i GTi, 1,6 liter med turboladdning som levererar 165 hästkrafter och kopplas till en sexväxlad manuell låda.

På säkerhetssidan tillkommer en del nyheter som Active City Break, ett nödbromssystem som automatiskt griper in vid risk för kollision i hastigheter upp till 30 km/h. Nu erbjuds även backkamera som extrautrustning och så även parkeringsassistans som sköter fickparkeringen åt dig.

Officiell premiär för uppdaterade 208 sker på bilsalongen i Genève i mars och försäljningsstart planeras till mitten av juni. Pris är dock ej fastställt ännu.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer