Peugeot 208 GTi – tre snabba från provkörningen

Peugeot och GTI-bilar är mer eller mindre synonymt med varandra. Här är fransmännens senaste i genren – 208 GTi. Vi har skickat Hans Hedberg till Frankrike för att avgöra om 208:an fått samma spets som 205:an en gång fick.

Hans Hedberg trivs i Peugeot 208 GTi
Bonjour monsieur Hedberg! Hur är läget?
– Glädje… körglädje!

Härligt! Ger den några 205 GTI-vibbar?
– Absolut, det finns en rad detaljer som minner om det glada 1980-talets mest omtalade GTI-bil. Men tyvärr saknas de röda bältena från då.

Hur går den, vad kostar den och när kommer den?
– 200-hästars turbomaskin i 1 300 kilo lättfotad 208 säger en hel del. Går mycket bra, fin kraft finns redan från låga varvtal. Lätthanterlig när man pressar den på ringlande bergsvägar med styv chassisättning utan att direkt ha tappat i komfort. En busig vardagsbil i kompaktformat.

– I maj börjar kundleveranserna. 229 900 kronor står det på prislappen.

25 april är datumet du ska notera i din kalender, för det är då nästa nummer av Teknikens Värld (10/2013) kommer ut och det är då du får läsa allt om lilla busbilen Peugeot 208 GTi. Missa för allt i världen inte det.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer